Oamenii de afaceri din România se așteaptă la creșteri de prețuri și chiar la un blocaj financiar, cauzate de coronavirus. Mulți au recunoscut că nu sunt pregătiți pentru o epidemie și nu au planuri de salvare a afacerilor.
Cum afectează coronavirusul economia României
Potrivit unui studiu făcut printre firmele din România, aproape trei sferturi dintre investitori (72%) nu au un plan de risc pe care să-l pună în aplicare în această perioadă, odată cu răspândirea epidemiei de COVID-19, arată rezultatele barometrului Frames şi Factory.
Totodată, peste 70% dintre cele 300 de firme chestionate se aşteaptă la consecinţe economice negative în România, de la probleme de aprovizionare la creşteri de preţuri şi blocaj financiar.
”Un test fără precedent pentru economia românească”
„Epidemia de COVID-19 reprezintă un test fără precedent pentru economia românească, care este, în mare parte, nepregătită pentru o astfel de situaţie. Dincolo de faptul că epidemia a dus la închiderea a numeroase fabrici din China, răspândirea coronavirusului în Europa, în ţări precum Italia, unul dintre principalii noştri parteneri comerciali, este de natură să genereze blocaje semnificative pe lanţul economic”, susţin analiştii.
Potrivit barometrului Factory 4.0 & Frames, 72% dintre investitori au declarat că nu au un plan de risc pentru o asemenea situaţie, în timp ce doar 11% au afirmat că au dezvoltat un plan de continuitate al afacerii, potrivit știrileprotv.ro.
- Cum arăta Corina Caragea la primul jurnal din carieră la Pro TV. Au trecut 17 ani de atunci
- Cum a ajuns Mircea Bravo un vlogger de succes. E surprinzător ce studii are
- Oana Roman se apără după ce a fost acuzată că a cerut produse gratis de la Cristina Bâtlan: „Îmi permit să-i cer ce vreau eu”
- De ce a lipsit Mario Fresh la festivitatea de absolvire a Alexiei Eram. Ce mesaj i-a transmis artistul
- Câștigăm 5.000 de lei cu SuperLiga! Biletul etapei 17
57% dintre respondenți au recunoscut că afacerile lor sunt afectate de epidemia de coronavirus din România, chiar și în acest stadiu, în care au fost confirmate doar 17 cazuri.
17% din totalul respondenţilor spun că efectele economice ale COVID-19 blochează procesele importante de business/producţie, în timp ce 9% au declarat că impactul este unul major. Pe de altă parte, 17% dintre oamenii de afaceri subliniază că epidemia nu le afectează afacerile, pentru moment.
Firmele din România au fost luate prin surprindere de coronavirus
Rezultatele barometrului Factory 4.0 & Frames evidenţiază că, dintre firmele care deţin planuri de continuitate a business-ului în situaţii de risc, numai 27% au luat în calcul apariţia unei urgenţe medicale (epidemie/pandemie etc).
„Inexistenţa unor planuri coerente privind gestionarea unor situaţii de epidemie este confirmată şi de faptul că 61% dintre oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că tratarea riscurilor sanitare este una necorespunzătoare. Chiar şi în cazul firmelor care deţin planuri pentru astfel de situaţii de risc, 89% dintre respondenţi au afirmat că nu au fost testate niciodată şi numai 2% au trecut printr-un astfel de experiment”, se menţionează în cercetare.
Experţii Frames sunt de părere că, în condiţiile în care măsurile de restricţie impuse de autorităţi (transport, evenimente etc.) tind să se înăsprească la nivel local şi internaţional, iar consumul la nivel mondial dă deja primele semne de scădere, firmele româneşti trebuie să îşi ia urgent măsuri de precauţie. Aceste măsuri vizează, în primul rând, asigurarea unei rezerve financiare care să le permită companiilor să facă faţă provocărilor din lanţul de plăţi.
„Firmele româneşti trebuie, astfel, să îşi monitorizeze mai atent cheltuielile, să reducă durata medie de încasare a creanţelor, care să fie transpusă proporţional către scăderea termenelor de plată a furnizorilor. O altă măsură viabilă o reprezintă deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spaţii comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcţii secundare”, adaugă analiştii.
Barometrul realizat de compania de consultanţă Frames, la comanda Factory 4.0, a fost realizat în perioada 2 – 8 martie, prin chestionare online, telefonic şi e-mail, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT.