Ziua Europeană a Numărului unic de urgență 112: Peste 11 milioane de apeluri efectuate anul trecut, dintre care jumătate au fost false

Narcis Rosioru   
în Stiri de ultima ora
11/02/2020, 13:37
Ziua Europeană a Numărului unic de urgență 112: Peste 11 milioane de apeluri efectuate anul trecut, dintre care jumătate au fost false
Ziua Europeană a Numărului unic de urgență 112: Peste 11 milioane de apeluri efectuate anul trecut, dintre care jumătate au fost false. Sursa foto: Hepta

Pe 11 februarie este celebrată Ziua Europeană a Numarului unic de urgență 112, prilej cu care vă oferim câteva informații de interes despre serviciul la care milioane de români apelează în fiecare an.

Ziua Europeană a Numărului unic de urgență 112

Numărul unic de urgență 112 este un serviciu gratuit, pentru apeluri de urgență din întreaga țară, ce poate fi apelat atât din rețelele de telefonie fixă, cât și din cele mobile.

Astfel, cetățenii aflați în situații de urgență au posibilitatea de a suna la 112, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, atunci când au nevoie de servicii specializate de intervenție (ambulanță, SMURD, poliție, pompieri, jandarmi).

Mulți nu știu că, la nivelul României, există 41 de centre pentru preluarea de apeluri de urgență, câte unul pentru fiecare județ, exceptând centrul din București-Ilfov, care recepționează apelurile din București și cele din județul Ilfov.

Potrivit site-ului Serviciului de Telecomunicații Speciale, în anul 2019, la nivelul întregii țări, operatorii 112 au răspuns la 11.301.881 apeluri.

Peste 5,6 milioane de apeluri la 112 au fost false

Dintre acestea, „aproape jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2019 nu reprezintă urgențe de competența Serviciului 112, ci solicitări de informații diverse, apeluri efectuate din greșeală, farse și apeluri injurioase”, se arată pe site-ul STS.

Statisticile pentru anul precedent mai arată că, din totalul urgențelor anunțate prin numărul unic de urgență 112, 64% au reprezentat cazuri medicale.

În paralel, situația este asămănătoare și la Unitățile Primiri Urgențe, unde vin mulți oameni fără o urgență medicală.

„Din cele cinci milioane de ”urgențe” care trec prin UPU (Unitate Primiri Urgențe) în fiecare an, un milion – la triaj – sunt cod albastru sau alb. Adică fie NU sunt probleme urgente, fie NU sunt probleme de loc.

La capătul celălalt, un alt milion sunt cod galben sau roșu, adică situații critice sau unde medicul trebuie să intervină în cel mai scurt timp (sic!) pentru resuscitare. Salvarea vieții”, scrie Gabriel Diaconu, medic, pe pagina sa de Facebook.

Revenim la numărul unic de urgență 112, unde STS îi sfătuiește pe cei care sună la 112 să rețină că una dintre cele mai importante informații ce trebuie furnizate operatorului este adresa incidentului, iar dacă serviciul a fost apelat din greșeală apelantul nu trebuie să închidă, ci să rămână pe fir pentru a comunica operatorului că nu are o urgență.

Repartizarea centrelor unice pentru apelurile de urgență este următoarea:

  • un centru unic pentru apeluri de urgenţă la nivelul Bucureşti-Ilfov;
  • un centru unic pentru apeluri de urgenţă, de rezervă în caz de dezastre, la nivelul Bucureşti-Ilfov;
  • 40 centre unice pentru apeluri de urgenţă judeţene (câte unul în fiecare municipiu reşedinţă de judeţ).

În ceea ce privește dispeceratele de urgenţă, la nivel național sunt 125 de astfel de unități, precum și 654 de substații ale dispeceratelor.

Centrele unice pentru apelurile de urgență funcționează după un regim permanent, 24/7, ce este organizat în 3 ture. Apelurile sunt preluate de către personalul Serviciului de Telecomunicații Speciale, special pregătit.

În centrele unice județene pentru apelurile de urgență activitatea este desfășurată cu ajutorul a 3 operatori/tură, în timp ce în centrul unic pentru apeluri de urgenţă Bucureşti – Ilfov serviciul îşi desfăşoară activitatea, în medie, cu 8 operatori / tură.

Te-ar mai putea interesa și:
Închide ×