CCR se pronunță pe 12 martie asupra ordonanței de urgență privind alegerile anticipate

Cristiana Astefanoaiei    Adrian Ilie   
în Stiri de ultima ora
28/02/2020, 12:56
CCR se pronunță pe 12 martie asupra ordonanței de urgență privind alegerile anticipate
CCR anunță decizia pe 12 martie

Curtea Constituțională a programat pentru 12 martie sesizarea de neconstituționalitate depusă de către Avocatul Poporului împotriva OUG 26/2020, act normativ care reglementează organizarea eventualelor alegeri anticipatem transmite Agerpres, citând surse din CCR.

Ordonanța, atacată de Avocatul Poporului

Ordonanța a fost adoptată de către guvernul Orban în ziua dinaintea moțiunii de cenzură prin care a fost demis, pe 4 februarie, iar Avocatul Poporului a depus sesizarea de neconstituționalitate la finalul săptămânii trecute.

Avocatul Poporului atrage atenţia, între altele, că modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul României nu poate fi legiferată pe calea ordonanţei de urgenţă, fiind împotriva întregii arhitecturi constituţionale (voinţei Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului ‘reprezentativ suprem al poporului român’ să fie dată Guvernului prin delegare. Este important de spus că, în domeniul electoral, competenţa Guvernului este aceea de organizare a alegerilor şi de reglementare normativă a măsurilor care se impun în acest sens şi nu de stabilire efectivă a sistemului electoral naţional, care reprezintă un drept suveran al Parlamentului. În plus, OUG 26/2020 este neconstituţională, întrucât prevederile sale operează modificări în privinţa drepturilor electorale, pentru care Constituţia interzice, în mod expres, efectuarea de modificări de ordin legislativ pe calea ordonanţei de urgenţă. Este necesar, aşadar, ca modificările reglementărilor sistemului electoral să fie făcute prin lege organică adoptată în cadrul dezbaterilor parlamentare”, se arată în sesizarea trimisă CCR de către Renate Weber.

Aceasta invocă și faptul că OUG 26 ignoră recomandările Comisiei de la Veneția privind necesitatea ca legislația electorală să fie predictibilă. ”În consecinţă, Avocatul Poporului observă faptul că Guvernul nu respectă Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneţia, care recomandă, între altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel puţin un an înainte de alegeri. Pe de altă parte, din textul ordonanţei reiese posibilitatea organizării alegerilor parlamentare anticipate la aceeaşi dată cu alegerile locale generale în mod excepţional în anul 2020. În context, Avocatul Poporului menţionează că legile trebuie să reglementeze pentru viitor toate situaţiile posibile care se pot ivi, fără a se limita la doar una dintre ele. Or, prevederea din actul normativ (…) se referă doar la situaţia anului 2020, nereglementând posibilitatea aplicării ei şi pentru alte situaţii posibile viitoare, ulterioare anului 2020”, preciza Avocatul Poporului.

Obiecțiile partidelor

Prevederile ordonanței au fost contestate inclusiv de către partidele politice care, cu excepția PNL și USR, au reclamat că prevederea după care alegătorii pot vota în orice circumscripție electorală va încuraja ”turismul electoral”.

ALDE a criticat și faptul că partidele parlamentare nu vor dreptul de a avea reprezentanți în secțiile de votare decât dacă au grupuri constituite în ambele Camere ale Parlamentului, fapt ce ar dezavantaja partidele mici.

Ordonanța de urgență a intrat deja în procedură parlamentară și a fost respinsă de către Senat, de unde a fost trimisă la Camera Deputaților, forul decizional.

Te-ar mai putea interesa și:
Închide ×