Astăzi s-a mai stins o stea! Actrița Silvia Ghelan a murit, la vârsta de 95 de ani. Regina scenei clujene, unde a slujit publicul mai bine de 50 de ani, a fost una dintre cele mai elegante și rafinate prezențe din istoria teatrului.
Teatrul românesc a mai pierdut o stea. A murit actrița Silvia Ghelan
Cunoscută pentru filmul „Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu”(1980), dar și pentru prodigioasa ei activitate din cadrul Teatrului Național din Cluj, despre ea, criticul Justin Ceacua spune în cartea sa „Silvia Ghelan-ese despre un actor” că „Silvia Ghelan a fost şi este tragediana zilelor noastre, tragicul fiind consubstanţial fiinţei sale. Totuşi actriţa nu refuză dramaticul, după cum nu se desolidarizează nici de comic sau melodramatic”.
Născută în Cluj, în 1924, absolventă a Conservatorului din oraș și decorată de Casa Regală a României cu decorația Nihil Sine Deo, în 2013, la împlinirea vârstei de 89 de ani, a fost una dintre marile actrițe pe care le-a dat orașul de pe Someș. Steaua teatrului românesc a jucat roluri dramatice și grave, precum Cesonia din ”Caligula”, dar și comice, precum Veta din ”O noapte furtunoasă”.
”Silvia Ghelan are capacitatea şi ştiinţa de a conferi celor mai simple sau derizorii ipostaze în care apare măreţie”
Criticul mai scrie în cartea pe care i-a dedicat-o actriței în 1998 că „Ceea ce îi este propriu actriţei şi constituie forţa ei se cheamă transgresarea tuturor categoriilor. În acelaşi timp, Silvia Ghelan are capacitatea şi ştiinţa de a conferi celor mai simple sau derizorii ipostaze în care apare măreţie, majestate, fie că este vorba despre Lady Torrance din «Orfeu în infern» de Tennessee Williams sau Silvia din «Visul» de D.R. Popescu, despre Blanche din «Un tramvai numit dorinţă» sau Mary Tyrone din «Lungul drum al zilei către noapte» de Eugene O’Neill, despre Doamna Cleary din «Subiectul era trandafirii» de Frank Gilroy sau Saveta Colceriu din «Un os pentru un câine mort» de Alexandru Seve.
Fără a fi o interpretă «acreditată» de comedie, Silvia Ghelan nu a ocolit comicul, fie îmbinându-l cu tragicul, precum în Cesonia din «Caligula» de Albert Camus, fie dându-i forma superioară a ironiei, ca în Leonie din «Părinţii teribili» sau în Solange din «Mașina de scris» de Jean Cocteau. Actrita reușește şi performanţa satirei totale, a comicului negru sau grotescului, precum în Anna Fierling din «Mutter Courage şi copiii săi» de Bertolt Brecht”.
- Cum arăta Corina Caragea la primul jurnal din carieră la Pro TV. Au trecut 17 ani de atunci
- Cum a ajuns Mircea Bravo un vlogger de succes. E surprinzător ce studii are
- Oana Roman se apără după ce a fost acuzată că a cerut produse gratis de la Cristina Bâtlan: „Îmi permit să-i cer ce vreau eu”
- De ce a lipsit Mario Fresh la festivitatea de absolvire a Alexiei Eram. Ce mesaj i-a transmis artistul
- 301 rotiri gratuite la 20 Dazzling Hot, fără depunere pe Superbet