Totuşi, specialiştii avertizează că numărul de fraude comise în ceea ce priveşte cardurile a crescut proporţional cu utilizarea acestora în România. Pentru a vă feri de neplăceri, există unele măsuri de siguranţă de care trebuie să ţineţi cont.
Nu scăpaţi „plasticul” din vedere
Duplicarea cardului şi utilizarea lui de alte persoane reprezintă una dintre tipurile de fraude cel mai des întâlnite. Introducerea cipului a limitat numărul de astfel de cazuri, însă mai sunt în circulaţie carduri care au banda magnetică, iar posesorii acestora nu trebuie să scape din ochi cardul atunci când efectuează o plată. Un chelner sau un vânzător poate profita de neatenţie şi trece cardul printr-un dispozitiv special – numit skimmer – ce copiază datele şi abia apoi prin POS.
Fiţi cu băgare de seamă şi verificaţi constant extrasul de cont fie la sucursale, fie prin serviciul de internet banking. Dacă observaţi plăţi pe care nu le-aţi efectuat contactaţi imediat banca al cărei client sunteţi. O tranzacţie poate fi refuzată dacă există motive întemeiate, iar banca vă va ajuta să recuperaţi suma.
Scoateţi bani de la ATM-urile din sucursale
O altă modalitate de furt de date este introducerea unui dispozitiv de citire a datelor în fanta ATM-urilor, ce citeşte datele cardului fără a împiedica însă derularea tranzacţiei dorite de client, astfel încât nu ridică suspiciuni, sau montarea unor camere de supraveghere în cabina ATM-urilor. Aceste modalităţi de fraudă sunt practicate, în general, la bancomatele care nu se află în incinta sucursalelor băncilor. Dacă se observă urme de lipici, crăpături în plastic, folii lipite peste tastatură sau orice alt semn suspect, întrerupeţi tranzacţia şi anunţaţi poliţia şi banca. Preferabil e bine să limitaţi utilizarea ATM-urilor aflate în locuri izolate. Cele mai recomandate sunt cele de la sediul unităţilor bancare.
Codul PIN nu se divulgă niciodată!
Nu faceţi plăţi sau cumpărături online pe site-uri de internet nesecurizate şi nu accesaţi e-mail-uri ce par oficiale şi duplichează site-urile băncilor sau altor companii în care vi se solicită, sub diverse pretexte, actualizarea datelor de card. Angajaţii băncii nu au voie să facă aşa ceva. Sunaţi mai întâi la bancă şi verificaţi dacă solicitarea este reală.
- Cum arăta Corina Caragea la primul jurnal din carieră la Pro TV. Au trecut 17 ani de atunci
- Cum a ajuns Mircea Bravo un vlogger de succes. E surprinzător ce studii are
- Oana Roman se apără după ce a fost acuzată că a cerut produse gratis de la Cristina Bâtlan: „Îmi permit să-i cer ce vreau eu”
- De ce a lipsit Mario Fresh la festivitatea de absolvire a Alexiei Eram. Ce mesaj i-a transmis artistul
- 301 rotiri gratuite la 20 Dazzling Hot, fără depunere pe Superbet
Fiţi circumspecţi când cineva vă cere astfel de date personale şi nu uitaţi că nu trebuie niciodată să dezvăluiţi codul PIN, sub nicio împrejurare, nici măcar angajaţilor băncilor la care aveţi conturile. Acelaşi sfat este valabil şi pentru parola personală 3D Secure folosită la plăţile online. Acest sistem de securitate a fost introdus de procesorii de carduri Visa (Verified by Visa) şi Mastercard (MasterCard SecureCode), pentru a preveni folosirea frauduloasă a cardului. 3D Secure (3 Domain Secure) este un standard internaţional de securitate, în cadrul căruia este solicitată o parolă suplimentară la efectuarea fiecărei plăţi online, în scopul verificării autenticităţii tranzacţiei.
Un alt sfat util pentru cei care folosesc internetul pentru a face diverse plăţi sau cumpărături pe internet este să-şi protejeze computerul prin instalarea cel puţin a unei soluţii antivirus actualizate şi a unui firewall.
Pont! Unele instituţii oferă clienţilor posesori de carduri serviciul de alerte prin SMS, prin care aceştia primesc un raport despre toate tranzacţiile efectuate prin cardul bancar ce depăşesc un anumit prag.
• Este bine să nu folosiţi cardul de salariu pentru shopping online, ci un alt card, cu o limită scăzută de credit; dacă datele acestuia sunt compromise, paguba va fi mult mai mică
• În cazul în care deveniţi victima unei fraude cu cardul, banca este obligată să vă despăgubească atunci când înşelăciunea se realizează prin copierea cardului sau cardul furat este utilizat fără solicitarea codurilor de securitate
Atenţie!
– Fiţi atenţi când tastaţi codul PIN, mascaţi tastele cu cealaltă mână şi asiguraţi-vă că nu vă priveşte nimeni peste umăr;
– Păstraţi numerele conturilor dumneavoastră de card şi numărul personal de identificare (PIN) într-un loc sigur. Codul PIN nu trebuie niciodată să fie scris în portofel sau în telefonul mobil;
– În cazul în care aveţi mai multe carduri, e recomandat să le verificaţi periodic, pentru a vă asigura că nu lipseşte niciunul;
– Nu împrumutaţi cardul altor persoane şi nu permiteţi nimănui să plece cu el sau să îl folosească sub tejghea ori într-un loc în care nu vedeţi ce se întâmplă;
– Solicitaţi comercianţilor chitanţele aferente tranzacţiilor efectuate şi verificaţi cu atenţie informaţiile înscrise pe acestea. Păstraţi chitanţele tranzacţiilor şi confruntaţi-le cu extrasul de cont lunar;
– Ţineţi la îndemână numerele de urgenţă de la băncile la care aveţi carduri, iar dacă unul dintre acesta este furat sau pierdut sunaţi imediat la bancă pentru blocarea contului, astfel încât să nu poată fi retraşi bani fără acceptul dumneavoastră.