Cum puteţi preveni reapariţia depresiei

Ionuţ Cataramă   
în Hotnews
03/09/2015, 19:58
Cum puteţi preveni reapariţia depresiei

Recuperarea în urma unei depresii este un proces îndelungat şi dificil. Din nefericire, aproximativ 50% dintre oamenii care au trecut printr-un episod major de depresie vor recidiva, iar şansele cresc dacă au avut mai mult de un astfel de episod, conform Asociaţiei Americane de Psihiatrie. Riscul de a interveni o recidivă variază în funcţie de severitatea simptomelor şi de istoricul medical al persoanelor. Vestea bună este că există anumiţi paşi ce pot fi urmaţi pentru ca depresia să nu îşi facă din nou loc în viaţa dumneavoastră.

Cauzele recidivei: întreruperea tratamentului şi negativismul

Poate vă întrebaţi ce cauzează reapariţia depresiei?Ei bine, există o serie de factori care duc la reinstalarea depresiei. Cel mai important dintre aceştia este încetarea tratamentului: de la neprezentarea la consultaţia la medic sau la şedinţele de terapie, la încetarea tratamentului medicamentos sau la încheierea prematură a terapiei, toate acestea conduc fie la persistenţa unor simptome (aşa-numitele simptome reziduale), fie la reapariţia după o perioadă mai scurtă sau mai lungă a manifestărilor depresiei. De foarte multe ori, persoanele afectate de depresie obişnuiesc să se gândească destul de mult asupra părţilor negative din viaţa personală, acesta fiind un alt factor care poate duce la reapariţia simptomelor depresive. Indivizii care suferă de depresie au tendinţa de a rămâne blocaţi în presupusele lor defecte, în eşecuri sau în evenimente mai puţin plăcute din viaţă. O gândire de acest fel, negativistă, nu va face decât să sporească şansele de reinstalare a depresiei la aceste persoane.

Vrei să citești acasă, în siguranță, TAIFASURI, revista ta preferată? Abonează te ACUM doar la oficiile Poștei Române! Surprize + CD urile preferate doar pentru ABONAŢII TAIFASURI

Semnalele de alarmă

Persoanele care au trecut printr-unul sau mai multe episoade depresive trebuie să înveţe să recunoască semnele timpurii de avertizare ale acestei tulburări în eventualitatea reapariţiei acestor manifestări. Nimănui nu îi face plăcere să îşi amintească perioadele grele prin care a trecut, însă, odată depăşite aceste momente, ele trebuie să rămână drept puncte de reper pentru pacient, care va trebui să nu uite cum a progresat, ce a făcut pentru modificarea comportamentului său depresiv şi care sunt lucrurile sau aspectele care l-au ajutat în mod particular. Printre primele manifestări care anunţă iminenţa unui episod depresiv sunt incluse tulburări ale somnului, scăderea apetitului, apariţia unei stări de oboseală, lipsa plăcerii de a socializa, iritabilitatea şi anxietatea. De asemenea, şi durerile cronice corporale sunt semne de revenire a depresiei, alături de creşterea sau de scăderea bruscă în greutate.

Evitaţi consumul de alcool şi de cofeină

Pentru a evita reapariţia depresiei, în primul rând, este obligatoriu ca pacientul să urmeze recomandările prescrise de medic şi tratamentul, indiferent de forma acestuia, inclusiv psihoterapia, chiar şi atunci când se simte bine. Tratamentul (atât cel medicamentos, cât şi psihoterapia) poate continua şi după dispariţia stării depresive, câteva luni sau chiar mai mult, în funcţie de factorii de risc ai reapariţiei acesteia. Sănătatea fizică joacă un rol foarte important în îmbunătăţirea vieţii unui pacient care a suferit de depresie. Mâncarea sănătoasă, sportul regulat şi somnul sunt elemente-cheie în menţinerea unei stări mentale pozitive. Mâncarea cu conţinut scăzut de grăsimi, bogată în Omega 3 şi în acid folic poate avea o influenţă pozitivă asupra psihicului. Sunt recomandate legumele, fructele, nucile, cerealele integrale şi peştele, fiind de evitat consumul de alcool şi de cofeină.

Meditaţia, muzica, scrisul – tehnici de relaxare esenţiale

Fiecare persoană trebuie să ia parte la acţiuni care îi fac plăcere şi o motivează, precum vizitarea prietenilor sau practicarea hobby-ului preferat. Un sfat este acela de a face în fiecare zi o listă cu lucruri pentru care sunteţi recunoscători şi fericiţi, pentru a combate emoţiile negative. Meditaţia, exerciţiile de respiraţie, relaxarea progresivă a muşchilor, yoga, muzica, pictura sau scrisul sunt tehnici de relaxare esenţiale în lupta contra depresiei. O schimbare majoră în viaţa oricărui om o face voluntariatul, iar oamenii care s-au luptat cu depresia sunt încurajaţi să adere la grupuri de suport, grupuri care îi pot ajuta pe cei care au aceeaşi problemă.

Aplicaţi un plan de susţinere

Este recomandată realizarea unui plan de prevenţie care să conţină, punctual, următoarele elemente: evenimente sau situaţii care au cauzat recidivă în trecut; simptome sau manifestări care preced instalarea depresiei; lucruri care vă ajută atunci când observaţi posibila apariţie a unui nou episod depresiv; oameni care vă ajută şi modul în care vă ajută; oameni pe care vreţi să îi contactaţi în caz de urgenţă; modalităţi prin care este redus impactul episodului depresiv; metode de tratament (psihoterapie sau medicamentos) care v-au ajutat în trecut.

Specialiştii vă pot ajuta online

În ajutorul dumneavoastră poate veni şi platforma online www.depresiv.ro. Aceasta reprezintă un punct solid de sprijin pentru cei care suferă de depresie, oferind informaţii complexe despre tulburările specifice, sfaturi pentru tratarea acestora şi explicarea factorilor ce conduc la apariţia unor astfel de dispoziţii, de specialişti avizaţi din domeniul psihiatriei. Astfel, puteţi consulta platforma pentru a cunoaşte mai multe detalii despre apariţia depresiei fie atunci când vă confruntaţi personal cu aceasta sau când cei dragi prezintă simptomele specifice.

• Foarte important în revenirea după o depresie este suportul pe care îl oferă familia şi prietenii! Comunicarea este esenţială în prevenirea reapariţiei depresiei, exteriorizarea sentimentelor fiind o cale de conştientizare a lor şi un mod de a lupta împotriva celor negative.

Sursă: www.taifasuri.ro

Închide ×