Ministrul Mediului a făcut câteva precizări despre ce se întâmplă cu taxa auto. Este o informație care interesează pe tot mai mulți români, având în vedere că mulți cetățeni preferă să își cumpere o mașină uzată din afara țării, decât să își achiziționeze una nouă și mai puțin poluantă de aici.
Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, a explicat că specialiștii instituției pe care o conduce lucrează la o formulă de calcul care să nu mai poată fi contestată ca până acum. Este vorba despre un proces îndelungat, care presupune calcule și documentație temeinice. Toate aceastea se presupune că vor fi gata undeva până la finalul acestui an. În România, taxa auto a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după ce țara noastră a aderat la Uniunea Europeană.
Ce se întâmplă cu taxa auto
Ministrul Mediului a încercat să le ofere un răspuns celor care se întreabă ce se întâmplă cu taxa auto. ”Nu vom vorbi de nicio taxă de mediu, dar nu vreau să se repete greşeala de până acum. Vreau ca formula de calcul la care se lucrează la ora actuală să fie o formulă care să nu mai poată fi contestată, atacată, care să stea în picioare, astfel încât într-adevăr cel care poluează să fie cel care să plătească o penalitate. Am promis că, până la finele acestui an, grupul de lucru să-şi încheie activitatea şi să prezinte o variantă finală. Până atunci, avem grijă să facem prevenţie prin lansarea unor proiecte de prevenire a poluării printr-o serie de proiecte”, a explicat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, în cadrul unei conferințe de presă în care și-a prezentat bilanțul.
Prima taxă auto introdusă în România în 2007 se calcula în funcție de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. Între timp, această taxă a căpătat diferite forme și denumiri, însă de fiecare dată statul român s-a văzut nevoit să dea banii înapoi celor care au achitat la prima înmatriculare, după ce românii au atacat taxa în instanță.
Istoricul taxei auto
Taxa de poluare auto a fost modificată, în data de 19 februarie 2009. Chiar dacă Guvernul a scăzut atunci valoarea ei cu o treime, de la 1 ianuarie 2012, aceasta a devenit obligatorie chiar și pentru autoturismele înmatriculate deja în România, înainte de 1 ianuarie 2017. În același timp, taxa s-a menținut și pentru cei care aduceau mașini din Occident. Din 30 ianuarie 2012, taxa a fost suspendată, până la 31 decembrie 2012. Persoanele care achitaseră deja această sumă urmau să primească banii înapoi, în termen de 5 ani.
- Cum arăta Corina Caragea la primul jurnal din carieră la Pro TV. Au trecut 17 ani de atunci
- Cum a ajuns Mircea Bravo un vlogger de succes. E surprinzător ce studii are
- Oana Roman se apără după ce a fost acuzată că a cerut produse gratis de la Cristina Bâtlan: „Îmi permit să-i cer ce vreau eu”
- De ce a lipsit Mario Fresh la festivitatea de absolvire a Alexiei Eram. Ce mesaj i-a transmis artistul
- Câștigăm 5.000 de lei cu SuperLiga! Biletul etapei 17
Începând cu 15 martie 2013, a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule. Începând cu acest moment, taxa de poluare sau mai bine spus timbrul de mediu, a fost calculată exclusiv în baza emisiilor de CO2. Nivelul acestor emisii se regăsește în cartea de identitate a mașinii și se stabilește atunci când se face identificarea la Registrul Auto Român, înainte de înmatriculare.
Și de această dată statul s-a văzut nevoit să elimine această taxă și să dea banii oamenilor înapoi. Timbrul de mediu pentru autoturismele înmatriculate până atunci a fost introdus pe o listă cu 102 taxe nefiscale care au fost scoase de la 1 februarie 2017. Rămâne de văzut ce se va întâmpla acum cu noua formulă de calcul asupra căreia se lucrează în această perioadă.