Când și unde trebuie să te uiți pe cer ca să vezi Orionidele. Ploaia de meteoriți se vede clar din România

Claudiu Ilie
19/10/2019, 11:04
Când și unde poți vedea ploaia de meteoriți numită „orionide” *foto: cotidianul.ro

Pasionații de astronomie au parte de imagini cum nu se poate mai frumoase pe cerul de deasupra României. Asta pentru că în această perioadă are loc ploaia de meteoriți numită „Orionidele”. Ploaia vine fiindcă între 2 octombrie și 7 noiembrie Terra trece prin marginea exterioară a norului de particule din coada cometei 1/P Halley. Astfel, numărul de meteori pe oră crește iar maximul este atins cândva între 20 și 22 octombrie. Meteorologii susțin că stelele căzătoare ar proven din constelația Orion, de aceea și numele de Orionide.

Când trebuie să te uiți pe cer să vezi Orionidele

În perioada maximă a Orionidelor, oamenii pot vedea pe cer 25 de stele căzătoare în medie, pe oră, dar numărul lor variază de la 10 la 60, în funcție de traiectoria planetei noastre și de cât de bogat este norul de particule. Orionidele se pot observa după miezul nopții până la răsăritul Soarelui, perioadă în care constelația Orion se află deasupra orizontului.

Acest curent de meteori este cunoscut pentru meteorii foarte strălucitori (bolizi) pe care uneori îi produce, un motiv în plus pentru a-l observa. Dacă doriți să observații meteorii cu ochii voștri trebuie să ieșiți în afara orașului și să priviți cerul minim o oră. Se recomandă să priviți chiar deasupra capului.

Când și unde poți vedea ploaia de meteoriți numită „orionide”
Când și unde poți vedea ploaia de meteoriți numită „orionide” *foto: descopera.ro

Cometa Halley orbitează pământul o data la 76 de ani

Meteorii care formează Orionidele provi din coada cometei Halley. Aceștia intră în atmosfera pământului la o viteză de 66 de km/s, motiv pentru care creează un adevărat spectacol pe cer. Pentru  a urmări fenomenul trebuie să căutaţi constelaţia Orion care se află în Emisfera de Nord.

Și cometa Halley are o poveste fascinantă. În 1705, astronomul englez Edmond Halley a publicat lucrarea ,,Synopsis Astronomia Cometicae”. El a utilizat teoria atracţiei gravitaţionale a lui Isaac Newton, pentru a calcula traiectoria a 200 de comete. Halley a prezentat o nouă teorie: trei comete observate în 1531, 1607 şi 1682 erau de fapt acelaşi obiect și a prezis că va fi din nou vizibilă în 1758. Nu a apucat să își vadă predicția îndeplinită, fiindcă a murit, dar Cometa Halley și-a făcut prezența văzută chiar în noaptea de Crăciun!