Anvelopele all-season, merită sau nu? Când poți folosi aceste cauciucuri

Sandra Popescu   
in Stiri de ultima ora
11/10/2018, 18:28
Anvelopele all-season, merită sau nu? Când poți folosi aceste cauciucuri

Din dorința de a face economie, proprietarii mașinilor preferă să cumpere anvelope all-seasons, care să fie utilizate atât vara, cât și iarna. Cauciucurile mixte, cum sunt cunoscute pe piață, par să îi încânte pe unii, dar părerea specialiștilor nu este deloc una încurajatoare la adresa acestui produs. Atunci, se pune întrebarea: merită sau nu să investim într-un set de pneuri all-season?

Acest tip de cauciucuri a fost inventat în anii ’70. Faptul că încă sunt pe piață arată că există destul de mulți amatori pentru astfel de produse. Oamenii le preferă pentru că nu au bani să cumpere două seturi separate sau nu au loc unde să depoziteze setul de anvelope nefolosit în sezonul respectiv.

Anvelopele all-season merită banii?

Acest tip de anvelope este recomandat pentru șoferii din țările cu ierni scurte sau blânde, acolo unde zăpada nu rămâne mult timp pe carosabil, iar zilele însorite sunt mai numeroase decât cele cu temperaturi sub 0 grade.

O astfel de anvelopă mixtă are suprafața împărțită în două, cu suprafață de rulare silențioasă, dar cealaltă parte are blocuri mai adânci și șanțuri în V, care evacuează apa la viteze mai mari. Astfel, însă, ele nu oferă aderența optimă în niciun sezon, însă sunt destul de pretabile la orice condiții am întâlni. Problemele apar arunci când circulăm pe porțiuni cu gheață sau zăpadă, pentrui că aceste cauciucuri nu pot ”agăța” suprafața, astfel încât putem rămâne împotmoliți.

Aceasta este diferența dintre cauciucurile de iarnă și cele all-season
Aceasta este diferența dintre cauciucurile de iarnă și cele all-season

Anvelopele all-season pot frâna eficient?

Lăsând deoparte aderența, anvelopele all-season pot întâmpina probleme și la frânare. Dacă le punem pe o mașină până în 1,5 tone, adică mai ușoară, ele pot frâna fără probleme, dar dacă avem un SUV spre exemplu, atunci vom constata că ne ducem ”sanie”, pentru că mașina va aluneca din inerție, forța cinetică fiind mai mare.

În aceste condiții, pentru o frânare eficientă, experții recomandă anvelope dedicate fiecărui sezon în parte, mai ales dacă avem o mașină cu o masă proprie mai mare. Pentru un șofer responsabil, capacitatea de a frâna este esențială, așa că nu putem face rabat la acest capitol.

Anvelope de vară omologate pentru iarnă

Michelin a scos pe piață un model de anvelope numit  CrossClimate, care deși prevede anvelope de vară sunt omologate și pentru iarnă. Acest model de anvelope are la bază un material care își păstrează proprietățile indiferent de anotimp, putând fi utilizate în condiții optime atât vara, cât și iarna.

Cauciucurile all-season pot avea probleme la frânare, dacă mașina are peste 1,5 tone
Cauciucurile all-season pot avea probleme la frânare, dacă mașina are peste 1,5 tone

În concluzie, anvelopele all-season pot fi utilizate cu succes, dacă avem o mașină ușoară și dacă nu circulăm în zone unde ninge din abundență. În plus, aceste anvelope se utilizează mult mai repede față de cele dedicate fiecărui sezon în parte, fiind utilizate 12 luni pe an continuu. Acest tip de anvelope mixte vor ține 3 sezoane, în loc de 5, iar în final, din punct de vedere financiar, constați că nu își scot banii. Specialiștii susțin că două seturi de anvelope vor fi mai fiabile decât unul singur all-season.