Deşi BNR ar trebui să păstreze un echilibru între nevoia de stabilitate a sistemului băncar românesc şi drepturile clienţilor persoane fizice sau juridice, Banca Centrală se transformă tot mai des în avocatul băncilor, în faţa clienţilor, chiar şi atunci când e vorba de transpunerea unor Directive europene.
Guvernul întârzie de aproape 4 luni să introducă în legislaţia naţională noi măsuri cerute de Uniunea Europeană pentru protecţia clienţilor în relaţia cu băncile, în cadrul contractelor de credite imobiliare.
Autorităţile române-Guvern, Parlament-nu au reuşit să transpună în legislaţia naţională măsurile cerute de Uniunea Europena pentru protecţia consumatorilor de credite imobiliare. Totuşi, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), aflată în subordinea Ministerului Economiei, a iniţiat un proiect de act normativ, încă din luna februarie 2015, devenit în ultima formă proiect de ordonanţa de urgenţă, pentru transpunerea directivei europene.
Acum Banca Naţională a României (BNR) a trimis ANPC observaţii în care arată că unele dintre măsuri dezavantajează băncile comerciale fără ca UE să ceară asta, scrie Hotnews.ro.
Instituţia-cheie de reglementare şi supraveghere în domeniul bancar românesc, BancB Naţională a României, a transmis o serie de observaţii la proiectul de ordonanţa de urgenţă al ANPC, în care cere eliminarea unor măsuri favorabile clienţilor în relaţia cu băncile de la care iau credit imobiliar.
- Cum arăta Corina Caragea la primul jurnal din carieră la Pro TV. Au trecut 17 ani de atunci
- Cum a ajuns Mircea Bravo un vlogger de succes. E surprinzător ce studii are
- Oana Roman se apără după ce a fost acuzată că a cerut produse gratis de la Cristina Bâtlan: „Îmi permit să-i cer ce vreau eu”
- De ce a lipsit Mario Fresh la festivitatea de absolvire a Alexiei Eram. Ce mesaj i-a transmis artistul
- Câștigăm 5.000 de lei cu SuperLiga! Biletul etapei 17
Una dintre măsurile contestate de BNR este eliminarea comisionului de rabursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă, măsură pro-consumatori prevăzută deja de legislaţia aflată în vigoare-Ordonanţa de urgenţă 50/2010.
Observaţiile BNR se referă în principal la măsurile în care consumatorii ar urmă să primească protecţie suplimentară în cazuri cum sunt creşterea cursului de schimb valutar sau majorarea de către bancă a dobânzilor la creditele cu dobândă variabilă, de exemplu.
La rândul lor, şi băncile s-au plâns de unele dintre măsurile favorabile consumatorilor. Măsurile trebuia luate până pe 21 martie 2016, când a expirat termenul de transpunere a directivei europene în legislaţiile naţionale ale ţărilor membre UE.
Sursă: www.realitatea.net