Campania pentru alegerile prezidențiale a început în mod oficial pe 12 octombrie. Însă până la această dată partidele au împânzit orașele cu bannere încă de la sfârșitul lunii august. Partidele profit că perioada de precampanie nu este reglementată strict din punct de vedere legal și folosesc banii publici pentru a-și lansa candidații printr-un afișaj outdoor foarte agresiv, în forma unor bannere cât un bloc și pe toți stâlpii din bulevardele principale.
Cât au plătit partidele pentru bannerele imense din precampanie
Europa Liberă a strâns datele de la patru partide parlamentare care au candidat în alegerile prezidențiale din noiembrie 2019. Astfel, partidul care a cheltuit cel mai mult pentru bannerele stradale este PSD-ul. Social-democrații au cheltuit suma de 4.900.555,37 lei din subvenții de la bugetul de stat și suma de 96.832,11 lei din finanțare private. PNL se află pe locul doi, cu o sumă asemănătoare, de 4.685.242 lei fără TVA. Doar în București afișele cu Klaus Iohannis au costat pentru 1 milion de lei.
„Suma cheltuită în perioada 1 septembrie – 11 octombrie pentru afișajul outdoor al candidatului USR PLUS la prezidențiale, Dan Barna, a fost de 400.000 de euro în total, ceea ce include producția, transportul, instalarea și închirierea spatiilor”, se arată și într-un comunicat al Alianței USR-Plus. Nu în ultimul rând, contractul PMP pentru afișajul outdoor al lui Theodor Paleologu este în valoare de 206.164, 44 euro, inclusiv TVA.
Cum s-a schimbat legea electorală în comparație cu campania din 2014
De la precedenta campanie electorală din 2014 legea s-a modificat destul de mult. În urmă cu cinci ani candidații alegerilor prezidențiale puteau avea în campanie bannere uriașe. Acest lucru a fost însă interzis prin noua lege electorală. În timpul campaniei electorale, care este reglementată la doar 30 de zile înaintea primului tur de scrutin, candidații pot avea doar afișe de dimensiuni reduse, care să fie lipite în locuri special amenajate. Tocmai de aceea, partidele au furat startul campaniei și au băgat sume mari de bani în afișajul outdoor în perioada de precampanie.