Cele mai bune cauciucuri de iarnă, iată o problemă pe care și-o pune orice șofer conștient de importanța unor „gume” care să-l ajute pe zăpadă să conducă autoturismul în condiții de siguranță cât mai aproape de intangibilul „maxim”.
Nu mai vorbim de „prietenii” în uniformă care sunt foarte vigilenți de la primul fulg de nea și abia așteaptă să ne facă drept „cadou” puncte și amenzi dacă ne prind fără cauciucuri de iarnă pe zăpadă.
Cele mai bune cauciucuri de iarnă sunt, așadar, o problemă. Cum le alegem? Cât merită să investim ca să nu facem gaură în buget, dar să fie, totuși, de calitate și să ofere siguranța de care aminteam pe un carosabil acoperit cu zăpadă. Atenție: cu zăpadă, nu cu gheață! Când esye gheață pe jos, nu cauciucurile de iarnă, oricât de bune ar fie le, ne ajută, ci lanțurile și un mod de manevrare a autoturismului în limitele evitării oricărui pericol. Sună scolastic, dar acesta este adevărul, contează foarte mult maniera de șofat, mult mai importantă decât cele mai bune cauciucuri de iarnă.
Să revenim, însă, la cele mai bune cauciucuri de iarnă. La ce ar trebui să fim foarte atenţi când ne cumpărăm cauciucuri de iarnă, de unde ar fi cel mai bine să le achiziţionăm şi care sunt motivele pentru care anvelopele second hand ar trebui evitate, iată doar câteva întrebări pe care și le pune orice șofer înaintea sezonului rece.
În general nu sunt recomandate cauciucuri second-hand, mai ales când vorbim de cauciucuri de iarnă. De ce? În primul rând din cauza vechimii. În majoritatea cazurilor cauciucurile de iarnă second hand sunt fabricate cu mult timp în urmă. O anvelopă mai „bătrână” de 5 ani are probleme de calitate a cauciului, care, uzat, nu mai prezintă elasticitatea, aderenţa şi performanţele de exploatare necesare unei exploatări în siguranță.
Apoi mai este problema profilului. Cauciucurile de iarnă cu un profil sub 5 mm sunt total ineficiente. În al treilea rând trebuie să fiți atenți la eventualele mici umflături, așa-zisele „gâlme” al cauciucurilor de iarnă (și nu numai!), care sunt deosebit de periculoase pentru că acolo vor ceda anvelopele în cazul unor noi șocuri. Folosirea unui cauciuc cu astfel de „cucuie”, mai ales la viteze mari, prezintă riscul unei explozii, care, în majoritatea cazurilor, duce la accidente foarte grave.
De cauciucurile de iarnă reşapate nu prea e de discutat. Din start trebuie spus că folosirea acestora este de evitat. Dacă, totuși, vă tentează prețul scăzut, trebuie să știți că performanțele cauciucurilor de iarnă reşapate sunt foarte reduse și vă sfătuim să le folosiți doar în oraș, unde, în general, se circulă cu viteze mici.
În primul rând trebuie mare atenție la dimensiunea cauciucurilor de iarnă alese. Adică la „potrivirea” cu marca de autoturism pe care îl conduceți. O dimensiune are un Logan (165/80 R14, 185/70 R14, 185/65 R15, în funcțe de jantă), alta un Mercedes Sprinter II (225/75 R16 sau 235/65 R16, tot în funcție de jantă). Adică anvelopele din cartea de identitate a mașinii, ca mărime.
Nu vă „păcăliți” singuri cu „idei” de genul „ce bine ar da niște cauciucuri mai late sau cu un talon mai mic”. Apoi dacă aveți o mașină „normală”, cu o motorizare decentă, un Logan, un Opel Astra, un Renault Clio sau un Hyundai i30, e clar că trebuie să vă luați niște cauciucuri de iarnă „normale”. Daca aveți, însă, o „sportivă”, trebuie s-o „încălțați” pe măsură. Sau dacă aveți vreun SUV e bine să-i cumpărați anvelope dedicate. Totul după greutatea pe care o are și viteza pe care o poate dezvolta autoturismul. pentru că nu-i totuna să iei un cauciuc de iarnă Debica sau unul Michelin.
Problemă simplu de rezolvat, ca și cea a marcajului: cauciucurile de iarnă au pe ele inițialele M, de la „mud” (noroi) și S, de la „snow” (zăpadă). Unii producători au imprimat pe anvelope un fulg de zăpadă sau un munte.
Dealerii care comercializează cauciucuri de iarnă cresc preţul când se apropie sezonul rece. Aceleaşi cauciucuri de iarnă cumpărate, de exemplu, în august vor fi mai ieftine decât în octombrie. Așa că proverbul cu înțeleptul care își face vara sanie și iarna car are acoperire totală.
Dacă vă tentează achiziția cauciucurilor de iarnă de pe internet riscați să aveți probleme cu centrele care asigură garanția. De cele mai multe ori acestea au fost adevărate… fantome și în cazul unor defecte ascunse puteți rămâne nu cu cauciucul umflat, ci cu… buza umflată! De aceea este mai bine, mai sigur să vă luați cauciucurile de iarnă de la un centru specializat în vânzarea şi montarea acestora.
Da, chiar dacă vi se pare un lucru simplu, montarea corectă pe jantă a cauciucurilor de iarnă este foarte importantă. Puteți verifica dacă este respectat sensul de rotaţie pentru că sunt săgeți indicatoare imprimate pe anvelope, dar nu vă puteți da seama cu ociul liber dacă restul operașiunii este efectuat corespunzător. O montare incorectă poate produce vibraţii la nivelul întregii maşini, din ce în ce mai puternice la peste 50 km/oră. În majoritatea cazurilor, centrele specializate în vânzarea anvelopelor de iarnă asigură şi montajul lor, și, în plus, aveți şi pe cine să contactați în cazul apariției unor probleme în perioada garanţiei.
„Mulţi şoferi preferă să cumpere cauciucuri reşapate pentru că îi costă mai puţin, însă trebuie ţinut cont de faptul că ele au performanţe mai scăzute. Anvelopele reşapate sunt în general recomandate pentru maşini cu performanţe mai reduse şi doar pentru o exploatare urbană” – Marcel Boghian, inginer auto
„Un montaj de anvelope, inclusiv operaţia de echilibrare, costă în jur de 100 de lei. Mecanicii de la service vă vor spune că este dificil să vă daţi seama pe loc, cu ochiul liber, dacă o anvelopă este montată corespunzător. Puteţi în schimb să verificaţi dacă este respectat sensul de rotaţie a anvelopelor montate, în condiţiile în care există săgeţi indicatoare pe suprafaţa cauciucurilor. O montare incorectă sau neechilibrată a roţii produce vibraţii la nivelul întregii maşini, vibraţii care încep să se manifeste mai puternic la peste 50 de kilometri pe oră” – Marcel Bohhian, inginer auto
1.305-2.900 de lei este „intervalul” de amenzi (clasa a IV-a de sancțiuni, între 9 și 20 de puncte-amendă, un punct fiind echivalent cu 10% din salariul minim brut pe economie, 1.450 de lei, adică 145 de lei), potrivit art. 102 din Codul Rutier, „pentru conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă”. În plus, poliția rutieră va reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia.