În orarul școlar al elevilor ar putea apărea o nouă materie, menită să-i învețe pe copii ce este ”fake news-ul”! Propunea vine de la un deputat PNL, care vrea să-i învețe pe copii ce este adevărat și ce este fals pe Internet, dar este puternic combătută de experții în domeniul educației.
Disciplina se va numi „Educaţie şi cultură media” şi ar trebui să îi înveţe pe tineri să combată fenomenul fake news, dar şi să facă faţă avalanşei de informaţii de care se lovesc tinerii în mediul online. Proiectul este iniţiat de deputatul PNL Ovidiu Raețchi şi poartă semnăturile altor 19 parlamentari.
,Materia „Educaţie şi cultură media” ar urma să fie predată la clasele a VI-a şi a IX-a, iar elevii ar trebui să fie învăţaţi să depisteze ştirile false. ”Le explici copiilor ce e Facebook-ul, care sunt riscurile la nivelul Facebook-ului, ulterior, la liceu, când au mai primit informaţii pe linie politică, înţeleg ce e o ideologie, înţeleg ce e o ideologie extremistă, cred se pot studia câteva cazuri de fake news celebre acceptate la nivelul comunităţii academice”.
Și deputatul Remus Borza consideră că noua materie este foarte utilă deoarece ”este foarte multă manipulare în societatea românească, propagandă, ai văzut, un război psihologic putem spune şi victime suntem cu toţii”.
Disciplina ar trebui să devină obligatorie la doi ani după adoptarea legii. Până atunci, la nivelul Ministerului Educaţiei ar trebui să se formeze un grup de lucru, care să pregătească viitorii profesori, care ar trebui să provină din rândul dascălilor care predau în prezent discipline cu profil uman.
Unii experţii în educaţie spun însă că proiectul ar trebui retras deoarece face mai mult rău, decât bine. ”Riscăm un start ratat în educaţie media. De ce o disciplinată separată în primul rând, de ce doar la clasa a VI-a şi a IX-a, de ce doar media de informare? Dacă facem educaţie media ca să combatem fake news doar la clasa a VI-a şi a IX-a, nu ştiu dacă o să rezolvăm problema. Ce rost are să aglomerăm un orar, orarul copiilor, care ştim că e foarte aglomerat cu o disciplină separată?”, a declarat Nicoleta Fotiade, expert educație media.