La nivelul Uniunii Europene sunt votate noi reguli pentru șoferi, menite să îmbunătățească siguranța rutieră și să reducă numărul accidentelor rutiere. Noile norme cer introducerea unor tehnologii de salvare a vieților omenești în toate autoturismele achiziționate. În aceste contiții, Codul Rutier din România ar putea fi și el modificat.
Țările din Uniunea Europeană cu cel mai bun scor în domeniul siguranței rutiere sunt Suedia, Marea Britanie şi Olanda. La polul opus se află România, Bulgaria și Croația. Conform datelor oferite de Parlamentul European, drumurile UE sunt cele mai sigure din lume, cu o medie de 49 de decese la un milion de locuitori. Prin comparație, la nivel global se înregistrează 147 de decese la un milion de locuitori. Numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere s-a înjumătățit la nivelul UE în ultimele două decenii, însă acum se înregistrează un fenomen de stagnare.
Tocmai din acest motiv, oficialii europeni vor să implementeze noi reguli pentru șoferi, pentru a reduce și mai mult numărul accidentelor pe șosele. Parlamentarii europeni vor să ia în calcul evoluțiile tehnologice și tendințele sociale, precum îmbătrânirea populației și noile surse de distragere a atenției pentru șoferi, dar şi creşterea numărului bicicliştilor şi pietonilor pe drumurile europene.
Dacă Uniunea Europeană va stabili noi reguli pentru șoferi, Codul Rutier din România ar putea fi și el modificat. Potrivit noilor reglementări, mașinile noi ar trebui echipate cu tehnologii de salvare a vieților omenești, cum ar fi asistența inteligentă de viteză (vibrația pedalei cand se depășește viteza legală, alertă privind somnolența, avertizare de pierdere a atenției, sistem de monitorizare a alcoolului consumat etc.)
Camioanele și autobuzele ar urma să fie dotate cu sisteme de vizibilitate directă, care să le permită şoferilor să vadă utilizatorii vulnerabili ai drumului chiar de pe scaunul lor. Potrivit datelor oferite de Parlamentul European, 8% din accidentele rutiere au avut loc pe autostrăzi, 55% pe drumurile rurale şi 37% în zonele urbane.