Am putea avea parte de o nouă grevă la metrou! De data aceasta, angajaţii Uzinei de Reparaţii ar putea fi cei care blochează traficul. Aceștia au mandatat conducerea sindicatului să ducă până la capăt conflictul de muncă declanşat cu angajatorul Alstom, inclusiv intrarea în grevă generală.
De remarcat că dacă se va ajunge la grevă, întregul sistem al metroului va mai funcţiona o zi sau două, după care acesta se va închide, conform unui anunț făcut de preşedintele Unităţii – Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Ion Rădoi.
„Metroul va circula o zi-două, după care, ca urmare a faptului că nu se fac intervenţiile, reparaţiile şi toate celelalte, vom trage trenurile pe dreapta şi se închide metroul.
Să nu uităm că în conformitate cu legea, nu numai ei, ci şi noi toţi ceilalţi avem dreptul la grevă de solidaritate, care, ce-i drept, nu poate să depăşească opt ore, dar o facem cu brio”, a comentat Ion Rădoi.
De specificat că, în acest moment, lucrătorii de la uzina de reparaţii pentru metrou sunt angajaţi ai companiei Alstom. „Suntem în conflict cu dânşii (cu Alstom – n. r.), avem tabele de semnături, avem dosare depuse la ITM, prin care solicităm concilierea.
Mandatul încredinţat de angajaţii noştri este acela de a merge până la capăt, inclusiv cu greva de avertisment, inclusiv cu greva generală, dacă vineri, adică pe data de 13 decembrie, nu ajungem la un consens cu dânşii.
Ne referim aici la câteva propuneri de modificări ale prevederilor contractului colectiv de muncă, cât şi a salariilor”, a menţionat preşedintele sindicatului de la Uzina de Reparaţii pentru metrou, Cristian Budu.
Așadar, vineri pare a fi ziua decisivă pentru a se ajunge la un numitor comun. „Vineri avem programată concilierea cu reprezentantul ITM, conciliere care ar putea să se termine cu un acord, în situaţia în care vom ajunge la un consens – solicitările noastre, plus acceptul dânşilor.
Din efectivul de 360 de angajaţi pe proiectul Metrorex, 273 şi-au exprimat opţiunea (de declanşare a conflictului de muncă – n. r.) prin semnătură, vorbim de membri de sindicat.
Diferenţa până la 360 nu sunt oameni care nu au dorit să facă pasul acesta, ci la momentul sondajului erau în concedii de odihnă, concedii medicale, deci la revenire ei vor avea posibilitatea să opteze.
Dar vă spunem că suntem hotărâţi să mergem mai departe pentru a ne apăra drepturile, drepturi pe care în decursul acestor 15-17 ani (Alstom – n. r.) a avut grijă să ni le diminueze, menţionând că sunt o multinaţională şi au alte principii”, a explicat Cristian Budu.
Budu susține că lucrătorii de la Uzina de Reparaţii pentru metrou sunt foarte stresaţi, deoarece nu ştiu ce îi aşteaptă în viitor. „Starea de stres a angajaţilor din locaţia mea e foarte avansată, datorită faptului că nu ştim ce viitor ne aşteaptă.
Am fost obligaţi în decursul vremii să acceptăm nişte compromisuri, care au dus la pierderea unor drepturi. Dânşii (compania Alstom – n. r.) au preluat o forţă de muncă de la metrou înalt calificată şi nu au mai făcut nimic în calificarea acestor angajaţi”, a adăugat Budu.
„Dacă se face grevă, bineînţeles că există riscul să se oprească metroul. Urmează greva de avertisment şi greva propriu-zisă (dacă nu se ajunge la un acord – n. r.), cu nişte zile diferenţă de aşteptare de la una la alta, la 7 zile (după greva de avertisment – n. r.) se poate declanşa (greva generală – n. r.). Poate intra în grevă tot metroul”, a precizat Ion Rădoi.