Ministrul de Interne Marcel Vela şi secretarul de stat Raed Arafat au avut marţi un schimb dur de replici pe tema funcţionării elicopterelor SMURD, pornind de la cazul unei fetiţe din judeţul Vâlcea aflată în comă, care nu a putut fi preluată de elicopterul SMURD pentru a fi adusă la un spital din Bucureşti.
”Nu facem doar paradă la televizor, PR grozav ce bine organizăm noi salvarea oamenilor”, a remarcat ministrul. Ministrul s-a interesat mai întâi de ce elicopterul nu zboară şi noaptea, replica unui reprezentant al MAI fiind că acestea zboară şi noaptea, doar că o fac în anumite condiţii, pentru că nu pot ateriza în locuri necunoscute, nemarcate, întrucât nu este legal.
”De la Vâlcea, dintr-un loc marcat, putea să zboare într-un alt loc marcat, la Bucureşti?”, a întrebat ministrul, replica fiind: ”La Vâlcea nu era un loc marcat şi nici la Băile Govora (n.r. – unde a fost rănită fetiţa) şi nici pe traseul pe care ar fi oprit ambulanţa. Deci dacă intervenţia ar fi presupus intrarea în noapte, elicopterul n-ar mai fi putut ateriza sau decola în acele condiţii”.
La remarca ministrului conform căreia în zona Târgu Mureş şi în Bucureşti se zboară noaptea, explicaţia a fost că bazele Târgu Mureş şi Bucureşti sunt desemnate ca baze pentru operarea misiunilor de noapte, dar doar pentru misiuni de la aerodrom certificate pentru noapte şi acoperă toată ţara.
”Târgu Mureş şi Bucureşti sunt desemnate ca puncte care execută misiuni de noapte. De regulă sunt intervenţii secundare, deci transfer…”, a precizat reprezentantul MAI, care a adăugat că decizia ca doar Târgu Mureş şi Bucureşti să fie zone care pot opera noaptea i-a aparţinut secretarului de stat Raed Arafat.
”Înţeleg, după răspunsul dumneavoastră, că se zboară noaptea. De ce fetiţa de la Vâlcea nu aţi adus-o la Bucureşti cu elicopterul?”, a continuat ministrul.
”Pentru că nu se putea ateriza, dar nu se putea ateriza, asta rămâne de văzut în funcţie de locul în care ar fi fost nevoie să ajungem şi unde am identificat ambulanţa, dar nu mai puteam decola pe timp de zi.
Decolarea ca şi aterizarea în locurile necertificate se face la vedere şi în condiţiile în care nu aveam vederea obstacolelor, era periculos şi nu este legal”, a venit explicaţia reprezentantului MAI.
”O să facem o analiză pe această organizare extraordinară în care un copil putea să moară. Din organizări de acest gen, subiective. Deci dacă se întâmpla ceva cu fetiţa, vă rog să mă credeţi că aş fi luat măsuri drastice”, a precizat ministrul.
El a acuzat faptul că a fost ”o dezorganizare evidentă” la Vâlcea şi a avertizat că va trimite Corpul de Control, pentru a vedea ”pe ore, pe timp, cine a greşit, care sunt cauzele”.
”Nu ne jucăm cu vieţile oamenilor, nu facem doar paradă la televizor, PR grozav ce bine organizăm noi salvarea oamenilor şi sâmbătă era să moară un copil, din neglijenţă sau proastă organizare”, a subliniat Marcel Vela.
Mai mult de atât, Vela i-a cerut lui Arafat ca toate centrele medicale universitare să poată beneficia de zboruri SMURD de noapte. ”Vă ordon, domnule Arafat, toate centrele universitare medicale – Târgu Mureş, Cluj, Iaşi, Constanţa, Craiova, Timişoara – să poată zbura spre ele sau de la ele, noaptea, elicopterele SMURD. (…)
În 2020 toată ţara să fie sub acoperirea SMURD pe zbor de noapte”, a spus Vela. La remarca lui Arafat că este nevoie de piloţi, ministrul a replicat: ”Faceţi rost de piloţi!”
„Motivul pentru care zboară numai cele două centre este pentru că au echipe care să asigure funcţionalitatea elicopterului 24 din 24. În celelalte centre, dacă decolează un elicopter noaptea, după o anumită oră, înseamnă că a doua zi acest elicopter nu intră în serviciu decât după ora 11 – 12, 1 după-masa.
Şi pun în risc anumite intervenţii primare, să nu se rezolve”, a argumentat Raed Arafat. ”Ce aţi făcut de 20 de ani să faceţi rost de piloţi? Nu-mi răspundeţi, că ştiu! (…) Angajaţi piloţi, care-i problema!”, a continuat ministrul Vela.
Raed Arafat i-a explicat că sunt necesare 1000 de ore de zbor pentru a putea fi comandant de aeronavă SMURD. După ce lui Vela i s-a spus că cele 1000 de ore de zbor pot fi făcute în patru ani, el i s-a adresat lui Arafat spunându-i că este şef al SMURD de mai mult de patru ani, timp în care ar fi putut asigura necesarul de piloţi. ”Nu depindea de mine. Când mi s-a permis, am angajat”, a afirmat Arafat.