Ai crede că toate cele 50 de imagini sunt desprinse dintr-o carte de colorat, făcute prin diferite mijloace artistice, însă nu este așa, căci acestea sunt desenate simplu, în creion. Mulți nu își dau seama că acestea sunt realizate cu mâna liberă, iar primul lor gând atunci când le văd este că sunt fotografii alb-negru.
Unul dintre artiștii consacrați în această artă este Paul Cadden, un scoțian care aduce diferite fotografii la viață și care scoate în evidență detalii surprinzătoare doar cu ajutorul unui creion. „Ceea ce mă diferențiază pe mine de ceilați artiști este faptul că eu lucrez în creion, iar ceilalți artiști fotorealiști preferă să folosească pensula”, a spus artistul.
Până în secolul 16, unealta magică era confecționată din argint sau din plumb. De atunci încolo, grafitul, substanța minerală moale, de culoare cenușie, a devenit ușor un material de bază al confecționării creionului.
La sfârșitul secolului 18, N.J Conte și J. Hardmuth au reușit să obțină diferite sortimente de creion, prin amestecuri de grafit și argilă, cu grade de moliciune diferite. Duritatea creionului diferă de la H, adică hard-forte, până la B, black-negru, și se numerotează de la 1 la 7, 7B fiind cel mai moale.
În funcție de gradul de tărie ori moliciune a creionului se obțin desene lineare precis conturate ori desene cu subtile treceri de la umbra la lumină și forme mobile. Surpriza este că, în România, desenul în creion s-a bucurat și el de o mare prețuire. În istoria, au rămas tezaur României lucrările lui Nicolae Grigorescu, dar și cele ale lui Luchian, Ressu, Pallady, Iser, Steriadi, Tonitza.