USR reacționează în scandalul provocat de rezultatele slabe obținute în ultimii 9 ani de elevii români la testele PISA, evaluare care ne arată cât de pregătiți sunt școlarii de 15 ani la discipline precum matematică, științe și citire. Într-un comunicat de presă transmis marți, reprezentanții formațiunii politice conduse de Dan Barna solicită declanșarea stării de urgență în educație.
„Zeci de miniștri și sute de schimbări de legislație nu au făcut nimic pentru a îmbunătăți situația învățământului românesc. Mai rău, am ajuns în situația în care, atunci când se publică rezultate oficiale la nivel european, să citim concluzii dureroase de tipul “elevii slabi au devenit și mai slabi”.
Cred că, dincolo de orice loialitate politică, trebuie să acceptăm că în educație e un dezastru care se amplifică de la an la an. Iar asta înseamnă că le greșim grav copiilor aflați acum pe băncile școlii. Mai mult, multora dintre ei le oferim un traseu pentru o viață fără șanse reale de a prospera și a-și realiza potențialul. Iar pentru asta nu ne vor ierta.
Nu putem continua să ne mințim că un număr mic de elevi cu performanțe spectaculoase dau măsura calității învățământului românesc. Nu putem să ne facem în continuare că nu vedem că în multe din școlile românești nu se face școală. Sau că avem profesori demoralizați și prost plătiți, iar ierarhiile sunt strâmbe și meritele recunoscute după criterii neclare”, se arată în comunicatul transmis de liderul USR, Dan Barna.
La capitolul soluții, formațiunea politică insistă asupra alocării unui procent de 6% din totalul Produsului Intern Brut al țării noastre pentru domeniul educației. În opinia reprezentanților USR, o astfel de măsură este esențială pentru ca sistemul de învățământ să redevină performant.
„De aproape 10 ani, Legea Educației prevede obligativitatea alocării a 6% din PIB pentru învățământ, dar niciun guvern nu a respectat până acum această prevedere. Astăzi, Guvernul alocă doar 3% din PIB pentru Educație, iar rezultatele se văd în rapoartele oficiale ale Uniunii Europene care ne plasează la coada tuturor clasamentelor în privința educației”, adaugă Dan Barna în respectivul comunicat de presă.
Potrivit raportului PISA publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), 59% dintre elevii români pot înțelege un text de mărime medie și doar 1% au rezultate foarte bune la citire sau la științe. Situația este aproape identică și la matematică, dar aici 3% fac performanță.
În aceste condiții, România ocupă locul 47 din 79, iar gradul de analfabetism funcțional este la cote maxime. Mai concret, 44 la sută dintre elevi inoștri nu reușesc să înțeleagă ce citesc. Clasamentul este dominat din nou de țări precum China, Estonia și Canada.
La citire, România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte față de testarea PISA 2015 și cu 10 puncte mai puțin decât în 2012, dar cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009. La matematică, însă, se înregistrează cea mai mare scădere, cu 14 puncte mai puțin față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012.
Nu stăm mai bine nici la științe, unde s-a înregistrat o scădere de 9 puncte față de 2015 și 12 puncte față de 2009. Prin urmare, rezultatele României la PISA 2018, în comparație cu media țărilor OECD, sunt mai slabe decât în 2015 la toate cele trei capitole importante care fac obiectul studiului.