Luni dimineața, elevii claselor a VII-a și a VIII-a au susținut prima probă a simulării Evaluării Naționale din 2019. Este vorba despre proba scrisă la Limba și Literatura Română. Examenul a început în jurul orei 9, elevii având la dispoziție două ore din momentul distribuirii subiectelor.
Subiectele de la simularea susținută în premieră de elevii claselor a VII-a, proba scrisă la Limba și Literatura Română, au fost structurate pe două mari cerințe. La primul subiect, elevii vor trebui să facă un rezumat dintr-un basm popular, în vreme ce subiectul al doilea se referă la o compunere liberă în care să povestească despre o activitate extrașcolară.
Subiectele respective au fost elaborate de specialiști din cadrul Centrului Național de Evaluare și Examinare și proiectate astfel încât să testeze capacitatea elevilor de a se exprima pe temele din programa de examen, parcurse până în momentul de față.
În ceea ce privește rezultatele, acestea vor urma să fie analizate de fiecare unitate de învățământ din țară, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei,, ședințe cu părinții, dar și la nivelul consiliului profesoral.
Problema trecerii notelor în catalog, îndelung dezbătută în ultima vreme, și-a găsit în sfârșit răspunsul. Acestea vor fi trecute în catalog, dar numai la cererea expresă a elevilor sau părinților. Totodată, corectarea lucrărilor se va face pe baza unor bareme de corectare, de către doi profesori care aparțin aceleiași unități de învățământ.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
SUBIECTUL I (40 de puncte) A.
1. câte 2 puncte pentru notarea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor indicate (de exemplu: recreaţie – pauză; nemaipomenită – extraordinară) 2 x 2 p. = 4 puncte
Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.
4. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte care conţin diftong din secvenţa dată (de exemplu: trudească, apoi, mai) 2 x 2 p. = 4 puncte 5. câte 2 puncte pentru formularea, în câte un enunț, a oricăror două idei principale/secundare din textuldat 2x2p.=4 puncte 6. – precizarea motivului pentru care orologiul nu funcționa, uneori, în timpul iernii (de exemplu:
Orologiul nu funcționa uneori, deoarece zăpada oprea mersul acelor.) 3 puncte – formularea răspunsului într-un enunţ 1 punct
B.
– câte 2 puncte pentru prezentarea oricăror două trăsături ale personajului, prin valorificarea textului dat 2x2p.=4 puncte
• câte 1 punct pentru numirea oricăror două trăsături ale personajului – 2 x 1 p. = 2 puncte
câte 1 punct pentru exemplificarea fiecărei trăsături numite – 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 4 puncte pentru ilustrarea a două modalităţi de caracterizare folosite în text, prin câte o secvență comentată 2 x 4 p. = 8 puncte
Model
– adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat – 1 p. – respectarea precizării privind numărul de cuvinte
Probă scrisă la Limba şi literatura română Barem de evaluare şi de notare
2 puncte 2 puncte
Model
Pagina 1 din 2
Ministerul Educaţiei Naţionale Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
SUBIECTUL al II-lea
A.
1. câte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia dintre cele două enunţuri cerute (de exemplu: Cea mai veche școală pedagogică românească a fost înființată în 1810.; Prima școală pedagogică românească a fost înființată din ordinul lui Francisc I.) 2 x 2 p. = 4 puncte 2. câte 2 puncte pentru scrierea numelui autoarei (Liana Păun) și a titlului articolului (Una dintre cele mai vechi școli pedagogice din Europa, înființată pe teritoriul actual al României) 2 x 2 p. = 4 puncte 3. – câte 1 punct pentru menţionarea genului fiecărui substantiv subliniat (școli – feminin; nume – neutru) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru menţionarea cazului fiecărui substantiv subliniat (școli – nominativ; nume – acuzativ) 2 x 1 p. = 2 puncte 4. – câte 1 punct pentru precizarea fiecărei funcţii sintactice (aceluiași – atribut adjectival; inaugurarea – subiect) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru precizarea fiecărei părţi de vorbire (aceluiași – adjectiv pronominal demonstrativ; inaugurarea – substantiv comun) 2 x 1 p. = 2 puncte Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.
5. – transcrierea integrală a oricărei propoziţii subordonate (de exemplu: în care s-au ținut cursurile Preparandiei; care, văzând bunele rezultate ale școlii încă din primii ani, i-a donat clădirea; unde se țineau cursurile lui Dimitrie Țichindeal) 2 puncte
– precizarea felului propoziţiei subordonate transcrise (de exemplu: în care s-au ținut cursurile Preparandiei – propoziţie subordonată atributivă; care, văzând bunele rezultate ale școlii încă din primii ani, i-a donat clădirea – propoziţie subordonată atributivă; unde se țineau cursurile lui Dimitrie Țichindeal – propoziţie subordonată atributivă) 2 puncte 6. construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată subiectivă, introdusă prin adverbul relativ unde 4 puncte
– construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii – 1 p.
– construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate, introduse prin adverbul relativ unde – 3 p.
B.
– relatarea unei întâmplări: respectarea succesiunii logice a faptelor – 6 p.; respectarea parţială a succesiunii logice a faptelor – 4 p.; fără respectarea succesiunii logice a faptelor – 2 p. 6 puncte –câte 1 punct pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal
– adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat – 1 p. – respectarea precizării privind numărul de cuvinte
Notă!
2 puncte 2 puncte 2 puncte
multe erori: 0 p.)
‒ aşezareacorectăatextuluiînpagină ‒ lizibilitatea
Probă scrisă la Limba şi literatura română Barem de evaluare şi de notare
3 puncte 1punct 1punct
Model
(36 de puncte)
2 x 1 p. =
14 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
– unitatea compoziţiei: câte 1 punct pentru fiecare compunere
– coerenţa textului: câte 1 punct pentru fiecare compunere
– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului: în totalitate – 2 p.; parţial – 1 p.
2 puncte
‒ respectarea normelor de ortografie (0 – 1 erori: 3 p.; 2 – 3 erori: 2 p.; 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.) 3 puncte ‒ respectarea normelor de punctuaţie (0 – 1 erori: 3 p.; 2 – 3 erori: 2 p.; 4 erori: 1 p.; 5 sau mai
2 x 1 p. = 2 x 1 p. =
2 puncte 2 puncte
Pagina 2 din 2