Investițiile de infrastructură au fost proritizate în bugetul de anul acesta, cel puțin la nivel declarativ. Cu toate acestea, specialiștii de la Asociația Pro Infrastructura vorbesc despre o serie de proiecte importante aflate în derulare care sunt însă subfinanțate.
Premierul Ludovic Orban a precizat în Parlament, la momentul în care și-a asumat răspunderea pentru legea Bugetului de stat 2020, că guvernul privește investițiile ca prioritare și că între amendamentele acceptate la buget se numără suplimentarea sumelor alocate proiectelor de infrastructură. El a amintit astfel de autostrăzile Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni sau Comarnic-Braşov, dar şi pentru întreţinerea drumurilor naţionale. Cu toate acestea, situația nu stă deloc așa în realitate.
Un prim exemplu pe care îl oferă cei de la Asociația Pro Infrastructura este centura orașului Bacău. Acest proiect valorează aproximativ 800 de milioane de lei, cu TVA, iar lucrările au început în martie 2019. Acestea au avansat foarte bine pe parcursul întregului an, timp în care au fost utilizați 250 de milioane de lei.
Asociația estima că ar fi necesari încă 350-400 de milioane de lei pentru ca centura Bacăului să fie gata, dar alocarea guvernului Orban este de numai 64 de milioane de lei. În comparație, construcția Centurii Târgu Mureș, aflată într-o licitație suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare.
Un alt proiect care este subfinanțat masiv este Autostrada Sebeș-Turda. Chiar dacă lucrările nu au avansat în 2019 cum ar fi trebuit, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane.
Drumul Expres Craiova-Pitești, și anume cele 3 loturi aflate în construcție în valoare de peste 2 miliarde de lei cu TVA, au o alocare modică de 96 de milioane de lei. Asta deși premierul Orban a spus că în 2 ani se finalizează lucrările. De altfel, suma alocată pentru drumul Craiova-Pitești a atras și furia fostului ministru al Muncii, Lia Olguța Vasilescu.
Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiție de peste 2 miliarde de lei, care anul trecut a atras peste 500 de milioane, are o alocare de numai 97 de milioane de lei în 2020.
Alte proiecte subfinanțate în 2020 de guvernul Ludovic Orban sunt A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea DN76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara-Moravița, realizarea studiilor pentru modernizarea căilor ferate București-Giurgiu și Cluj Napoca-Oradea sau dublarea căii ferate între Mogoșoaia și Balotești.