Mașinile diesel și benzină vor dispărea mai mult ca sigur. În acest moment există o adevărată coaliție împotriva lor – Danemarca, sustinuta de alte 10 tari ale Uniunii Europene, a cerut interzicerea, la nivel european, a acestor tipuri de autoturisme pana in 2040. Toate țările spun că vor să aplice lucrul acesta pentru a combate schimbarile climatice. Danemarca a facut propunerea in cadrul unei reuniuni a ministrilor UE de mediu desfasurata la Luxemburg.
De altfel, Uniunea europeană a anunțat că isi propune sa reduca emisiile de carbon cu 40% pana in 2030, in timp ce Comisia Europeana intentioneaza sa le reduca la zero pana in 2050, pentru a ajuta la oprirea incalzirii globale. „Trebuie sa recunoastem ca suntem presati de timp”, a declarat ministrul danez al Climei si Energiei, Dan Jorgensen, dupa reuniune. Oficialul a mai spus ca interzicerea autoturismelor diesel si pe benzina va determina Comisia sa propuna eliminarea treptata a vehiculelor cu combustibil fosil din bloc in urmatoarele doua decenii.
In octombrie 2018 guvernul danez a anuntat ca va interzice vanzarea tuturor masinilor cu combustibil fosili pana in 2030. Ulterior s-a renuntat la idee, deoarece acest lucru ar fi incalcat regulile UE. Jorgensen a spus ca, daca UE va fi de acord cu privire la o interdictie la nivelul intregii uniuni, ar fi bine daca fiecare dintre tari ar putea sa puna in aplicare o astfel de masura. „Planul A ar fi acela de a adopta o interdictie europeana”, a spus el.
Jorgensen a transmis și ca este important ca producatorii de automobile sa fie informati in privinta directiilor de politica ale blocului pe termen lung si ca urmatorul pas al Danemarcei a fost formarea unei aliante cu cele 10 state membre care sustin propunerea sa. „Atunci cred ca vor urma si altii”, a spus el. Există și țări care au venit cu un alt gen de propuneri. Lituania, Letonia, Slovenia, Bulgaria si alte cateva națiuni au sugerat ca, în acest moment, trebuie facut mai mult pentru a opri vanzarile de autovehicule second-hand din Europa de Vest catre Est.
În România, deși există o tendință crescătoare pentru automobilele noi, rămân totuși la modă mașinile achiziționate la mâna a doua din țările mult mai dezvoltate, gen Germania, Franța sau Belgia.