ANAF a pus la dispoziția contribuabilor o platformă pentru comunicare, acolo unde atât firmele, cât și persoanele fizice pot intra dacă își fac un cont în Spațiul Privat Virtual (SPV).
Conform avocatnet.ro, crearea unui astfel de cont virtual presupune parcurgerea mai multor etape care, în mare, sunt similare pentru ambele categorii, iar platformă pusă la dispoziție de ANAF face posibilă comunicarea, în format electronic, între autoritățile fiscale și cotribuabili.
Contribuabilii, indiferent de categoria din care fac parte, vor parcurge aproximativ aceiași pași, diferențele constau în datele de identificare furnizate (de exemplu cod numeric personal pentru persoane fizice sau cod unic de identificare fiscală pentru firme) și modalitatea de înregistrare aleasă (cu sau fără certificat digital).
Cei șase pași pentru a avea un cont în Spaațiul Privat Virtual sunt următorii:
Persoanele fizice care nu dețin certificat digital si selectează opțiunea ”înregistrare cu parolă”, vor regăsi în formular și câmpul numit ”tipul de aprobare”. Este de precizat că, pentru a crea un cont SPV, persoanele fizice au două variante: să meargă la ghișeu pentru validare sau să finalizeze înregistrarea online.
Cei care nu au mai primit nicio decizie de impunere fiscală vor fi nevoiți să meargă la ghișeu, așa că vor selecta opțiunea ”aprobare la ghișeu” din câmpul ”tipul de aprobare”. După acționarea butonului continuă, se va afișa un număr de înregistrare care va trebui prezentat la orice ghișeu ANAF, împreună cu actul de identitate, în termen de zece zile de la completarea formularului, acesta fiind practic ultimul pas în vederea finalizării înregistrării.
În schimb, ceilalți utilizatori vor selecta una dintre celelalte două opțiuni: ”verificare număr înregistrare decizie”, dacă au primit o decizie de la Fisc începând cu anul 2013 sau ”verificare număr document”, dacă l-au primit de la Ministerul Finanțelor Publice, prin poștă.
Pentru oricare dintre cele două variante, se va trimite pe adresa de e-mail (cea trecută în formular) un cod de verificare generat automat. Acest cod se introduce în fereastra ce se deschide după acționare butonului ”continuă”. Se apasă apoi butonul ”trimite”, iar pe adrea de e-mail va fi trimisă aprobarea și codul de siguranță pentru accesul în SPV.
ANAF le cere românilor să folosească metodele online pentru a-și plăti taxele și impozitele. Unde nu se poate face plata pe internet, ANAF le cere românilor să se folosească de fax sau servicii de curierat.