Există şi un precedent deja creat în acest caz al restricţiilor maşinilor diesel. Luna aceasta, tribunalul administrativ federal din Germania a decis că primăriile a două oraşe germane au dreptul să impună interdicţii de circulaţie maşinilor care funcţionează cu motorină. Astfel, de aici şi până la măsuri asemănătoare şi în cazul României sau al altor state care au un nivel ridicat de poluare nu mai este decât un pas.
În România, din 6 milioane de maşini înmatriculate, 3 milioane sunt diesel. Astfel, dacă o asemenea măsură s-ar impune, asta ar însemna să aibă un impact major care ar viza milioane de cetăţeni.
Maşinile diesel, restricţionate în mari oraşe europene
În UE, există deja oraşe care au anunţat că vor interzice maşinile diesel, cum este cazul Romei, care va face asta începând cu 2024. În Londra, proprietarii maşinilor mai vechi de 11 ani, diesel, vor plăti o taxă suplimentară dacă vor să le pună în circulaţie, iar în Paris nu vor mai avea voie să circule maşinile diesel mai vechi de 2005. Nici în Madrid şi Atena nu vor mai circula maşini diesel din 2025.
Comisia Europeană a somat, la sfârşitul lunii ianuarie, 9 ţări printre care şi România, să prezinte o listă de măsuri pentru diminuarea poluării. În caz contrar, urmează să fie lansate proceduri de sancţionare şi se poate ajunge inclusiv la Curtea Europeană de Justiţie – acolo unde se pot dicta amenzi mari.