Consiliul Concurenţei va veni cu recomandări care să permită simplificarea procedurilor de înfiinţare a lanţurilor de distribuţie a carburanţilor, ceea ce va conduce la o creştere a concurenţei, cu impact pe preţuri, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, într-un interviu acordat publicaţiei Curs de Guvernare.
Şeful Concurenţei a declarat că, deşi companiile petroliere practică preţuri similare în staţii, instituţia nu poate să facă foarte multe în acest sens.
Piaţa românească a carburanţilor este dominată de câteva companii mari. Liderul pieţei este OMV Petrom, care, prin OMV Petrom Marketing SRL operează reţelele de benzinării Petrom şi OMV. Potrivit datelor companiei, la finalul lui 2014, în România existau 544 de staţii, dintre care 391 Petrom şi 153 OMV. Rompetrol este al doilea jucător de pe piaţă. La sfârşitul lunii decembrie 2014, segmentul de distribuţie al Rompetrol Downstream cuprindea 744 puncte de comercializare.
Lukoil este al treilea jucător, cu 305 staţii de distribuţie, fiind urmat de grupul ungar Mol, cu 159 de staţii, la care se adaugă cele 42 de benzinării cumpărate anul trecut de la ENI România, companie deţinută de grupul italian Eni.
Pe lângă companiile mari, în România se mai extind azerii de la Socar şi ruşii de la Gazprom, iar pe piaţă mai sunt alţi câţiva jucători de talie mică, ca Euroil, TSV Aral, DG Petrol.
Spre deosebire de pieţele din vestul Europei, marii retaileri nu activează aproape deloc pe acest segment. În Franţa şi Marea Britanie benzinăriile marilor lanţuri de supermarketuri, cum ar fi Carrefour, Asda sau Tesco, domină piaţa, iar, dacă judecăm la nivelul întregului continent, 8% din vânzările totale de carburanţi sunt făcute prin benzinăriile supermarketurilor. În România, doar Carrefour are staţii de alimentare cu carburanţi, şi doar în hypermarketul din cartierul bucureştean Militari, prima sa unitate din România şi primul magazin de acest fel deschis la noi în ţară.
Coincidenţă sau nu, la un moment dat, Carrefour chiar a avut o campanie de promovare a carburanţilor săi, despre care spunea că sunt cei mai ieftini din România.
Consumul de carburanţi al României este de 5,8 milioane de tone pe an, dintre care circa două treimi motorină.