Vești bune pentru șoferii din România! Noua taxă auto nu va intra prea curând în vigoare, pentru că, până în acest moment, nu a fost găsită nicio variantă care să înlocuiască taxa de mediu. Anunțul a fost făcut de ministrul Mediului. Grațiela Gavrilescu a mai explicat că va mai dura până la găsirea unei formule finale de calcul a noii taxe auto. Toate acestea se întâmplă după ce până de curând, ministrul Mediului a susținut că forma finală a taxei auto pentru anul 2019 va fi găsită până „cel târziu până de Crăciun” și că, ulterior, proiectul ar fi trebuit să fie definitivat până la data de 31 martie 2019.
Vă reamintim că prima taxă auto a fost introdusă pe 1 ianuarie 2007 și purta numele de „Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare”. În plus, această taxă a suferit modificări pe 19 februarie 2009, atunci când a fost scăzută cu treime. “Când începem să lucrăm în sistemul matematic, apar nu erori, ci și alte variante. Îți pune o clemă și, prin rostogolire, constați că trebuie să-ți iei munca de la capăt. Nu mai pot să vă promit nimic acum. Este destul de greu să nu ai nicio greșeală.”, a declarat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu.
Oficialii de la mediu nu au oferit amănunte despre modul în care va fi aplicată noua taxă auto, care va fi valoarea ei sau care va fi modul de plată al acesteia. În ciuda acestor lucruri însă, specialiștii sunt de părere că se va ține cont de: norma de poluare, vechimea autoturismului și capacitatea cilindrică a motorului împreună cu emisiile de CO2 trecute în cartea autoturismului, relatează auto-bild.ro. Până în prezent, autoritățile de la noi nu au găsit o variantă a taxei care să respecte legislația europeană. De altfel, acesta este motivul pentru care toate taxele auto au fost declarate ilegale de Curtea de Justiție a Uniunii Europene și vor fi returnate tuturor persoanelor care au solicitat acest lucru.
O altă etapă a taxei auto a fost în urmă cu aproape șapte ani. Mai exact pe 1 ianuarie 2012 aceasta a devenit obligatorie pentru reînmatricularea mașinilor cumpărate din România înainte de 1 ianuarie 2007, cât și pentru autoturismele second hand aduse din țările membre ale Uniunii Europene.
În perioada dintre 30 ianuarie – 31 decembrie 2012 taxa a fost suspendată, iar din 15 martie 2013 a intrat în vigoare „Timbrul de mediu pentru autovehicule”, care era calculat pe baza emisiilor de dioxid de carbon, normei de poluare, a capacității cilindrice și a anului de fabricație al autoturismului. Timbrul de mediu a fost eliminat de la 1 februarie 2017. Conform unor statistici, de atunci a fost înmatriculat un număr record de autoturisme vechi cu norme inferioare de poluare, iar indicele de congestie a ajuns la cifre alarmante în București.