Potrivit Codului Rutier, automobilele înmatriculate sau înregistrate în România pot circula pe drumurile publice doar dacă starea lor tehnică este perfectă. Conform legislației în vigoare, în 2019, automobilele de uz personal, nu cele pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor, trebuie să facă ITP-ul o dată la doi ani, iar cei care nu se conformează, primesc amenzi usturătoare. Excepția de la regulă o fac vehiculele cu vârstă de peste 12 ani.
În aceste cazuri, proprietarii mașinilor cu atâția ani adunați, sunt nevoiți să le prezinte la ITP anual. Cât despre mașinile noi, deținătorii acestora trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înregistrarea lor, nu la doi ani, după cum stabilea legislația anterior.
În urma inspecției tehnice, mașinile trec de această analiză dacă au, cel mult, defecte minore. Însă, dacă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore ori periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile, potrivit avocatnet. ro.
De menționat este că, în cazul în care IPT-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Așa că, dacă șoferul circulă cu o mașină al cărei inspecție a expirat, riscă atât amendă pentru lipsa inspecției tehnice, cât și pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării.
Valoarea totală a amenzii poate ajunge la 5.800 de lei, iar conform datelor poliției, 100.000 de mașini sunt neasigurate tehnic în fiecare zi în trafic. Astfel, Poliția Rutieră a dat anul trecut peste 91.000 de amenzi.