Curtea Internaţională de Arbitraj de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris (ICC Paris), cea mai importantă instituţie de arbitraj comercial internaţional, a dat câştig de cauză României şi obligă compania petrolieră Chevron să plătească Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM) suma de 73.450.000 de dolari, în urma rezilierii a trei acorduri petroliere de concesiune, fără respectarea obligaţiilor financiare prevăzute de Legea petrolului.
La suma de peste 73 de milioane de dolari se adaugă dobânda legală stabilită la nivelul ratei de referinţă a BNR + 8%, calculată începând cu data de 23.10.2014 până la data plăţii integrale, precum şi cheltuielile arbitrale suportate de ANRM.
ANRM şi Chevron România au semnat, în martie 2011, trei acorduri de concesiune pentru exploatare-dezvoltare-explorare în Costineşti, Vama Veche şi Adamclisi, aprobate prin hotărâri de guvern, care prevedeau obligaţii minime de explorare asumate de Chevron. În noiembrie 2014, Chevron a informat ANRM că renunţă la acordurile de concesiune menţionate. ANRM a refuzat să emită, însă, decizia de încetare a concesiunii deoarece Chevron nu a respectat art. 40 din Legea Petrolului.
Mai exact, Chevron nu a pus la dispoziţia autorităţii competente ”suma reprezentând contravaloarea lucrărilor prevăzute în programul minimal de explorare stabilit prin acordul petrolier şi al celor de dezvoltare şi exploatare, scadente la data notificării renunţării şi neexecutate din motive imputabile titularului acordului petrolier”. Compania americană s-a adresat Curţii de Arbitraj în iunie 2015, iar în perioada 19-23 iunie 2017 au avut loc la Paris audierile finale din dosarul arbitral Chevron vs. ANRM, iar decizia Curţii de Arbitraj a fost pronunţată în favoarea statului român.
Controversata companie Chevron anunţase că va investi circa jumătate de miliard de dolari în sudul Constanţei, dacă se va ajunge la exploatarea gazelor de şist din perimetrele Vama Veche, Costineşti şi Adamclisi. Potrivit datelor ANRM, americanii de la Chevron se angajaseră să cheltuie anual anumite sume, în funcţie de faza de lucrări în care se află. Pe lângă toate aceste cheltuieli care ţin strict de exploatarea gazelor de şist, Chevron urma să investească alte câteva milioane de dolari în refacerea infrastructurii din sudul litoralului, bani de care ar urma să beneficieze primăriile celor trei localităţi, în prezent foarte pornite împotriva acestui proiect.