Categorie: Autor:

Preţul real al carburanţilor. Plătim mai mult cu 2 lei

În primul rând, dezinformăm lumea dacă spunem că preţul petrolului era 140 de dolari barilul în 2008. Preţul s-a prăbuşit efectiv pe parcursul acelui an, din cauza crizei economice. Coincidenţă! – preţul barilului a ajuns la sfârşitul lui 2008 practic egal cu cel de astăzi.

În decembrie 2008 preţul motorinei era 3,2 lei (sursa), ultima dată am alimentat cu 5,2 lei . Consumatorul scoate din buzunar 2 lei în plus pentru fiecare litru de carburant pe care îl cumpără? Unde se duc banii?

Scurt, din prima, este vorba de taxe, de accize mai precis (mulţumesc Energy Report pentru datele furnizate):

În iulie 2008, acciza la motorină era 283,92 euro/1000 l, adică 1022 lei/1000 l, adică 1216 lei /1000 l cu TVA aferent; În 2015, acciza la motorină este 1.897 lei/1000 l, adică 2352 lei/ 1000 l cu TVA aferent.
Ţineţi cont că nu doar acciza a crescut (şi s-a pus şi supra-acciza de 7 cenţi), dar şi TVA este mai mare.

Aceasta înseamnă o diferenţă de 1136 lei / 1000 l, adică faptul că statul preia acum cu 1,1 lei mai mult la fiecare litru de motorină. Doar din accize şi TVA aferent accizelor, dar nu uitaţi că TVA se aplică şi la adaosul comerciantului, deci…

Însă nu doar accizele s-au schimbat, ci şi cursul leului. În iulie 2008 cursul era 2,3 lei/dolarul, până în decembrie a ajuns la 2,9. În prezent un dolar valorează 3,9 lei. Asta înseamnă că în iulie 2008 şoferii plăteau 1,8 dolari pe litru, iar în prezent doar 1,3 dolari pe litru. De ce s-a schimbat cursul leului? Nu ştiu, întrebaţi la BNR de ce s-au tipărit bani, de ce am avut inflaţie…

Aşadar, plătim cu 2 lei mai mult pentru fiecare litru de motorină acum, deşi preţul petrolului este acelaşi, din cauza statului care a pus mărit impozitarea – atât impozitarea vizibilă (accizele şi TVA), cât şi impozitarea invizibilă (inflaţia). Asta înseamnă să fii mafiot, să confişti mai mulţi bani de la populaţie pe timp de criză. Aproape 60% din preţul plătit de şoferi se duce acum la stat, scrie capital.ro.