Facebook este cea mai mare rețea de socializare din lume și, după 15 ani de cânt Zuckerberg a ”inventat-o”, a adunat peste 2 miliarde de utilizatori activi. Conform statisticilor, în paralel cu creșterea timpului petrecut de oameni pe Facebook, au crescut considerabil și veniturile din publicitate ale companiei.
În medie, utilizatorii își pierd 20 de minute la fiecare sesiune, intrând de aproximativ 8 ori pe zi în rețea. Drept urmare, Facebook a devenit o parte considerabilă a strategiei de marketing a numeroase companii și instituții media. Potrivit cifrelor, rețeaua a obținut din publicitate venituri în valoare de 9,16 miliarde de dolari doar în al doilea trimestru al anului 2017.
Conform topului realizat de publicația wordstream.com, în 2017, 1,22% din populația lumii folosea Facebook. Iar în decembrie 2018 au folosit rețeaua de socializare a lui Mark Zuckerberg nu mai puțin de 2,97 de miliarde de utilizatori, conform declarației acestuia.Curios este că utilizatorii petrec în medie 1,7 secunde uitându-se la o postare pe mobil și 2,7 secunde pe desktop. Cât despre timpul petrecut uitându-se la un video postat pe Facebook sau Instagram, oamenii petrec de 5 ori mai mult timp decât la o poză.
Recent, Asociația Americană de Psihiatrie (APA) a definit noi forme de dependență pentru a fi introduse în a V-a ediție DSM (Manual de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale). Printre acestea se numără și apartenența de internet, îndeosebi de rețelele de socializare.
„Pe lângă multiplele avantaje ale lor, rețelele de socializare sunt, însă, și o mare problemă pentru cei care investesc foarte mult timp în ele. Utilizarea în exces și fără o triere minimă a persoanelor cu care comunicăm, poate afecta aptitudinile nonverbale, ca de exemplu menținerea contactului vizual în timpul unei conversații, coordonarea limbajului verbal cu cel nonverbal și paraverbal.
De asemenea, dependența de Facebook poate declanșa o nevoie de satisfacție imediată și evident apariția frustrării atunci când aceasta lipsește, acumulare de frustrări atunci când utilizatorul nu poate folosi site-ul zilnic, scăderea stimei de sine atunci când postările sale nu sunt citite, nu primesc aprecieri (like-uri), scăderea capacității de concentrare, deconectarea treptată de lumea reală, degradarea relațiilor de familie, distrugerea carierei sau chiar ruinarea financiară, izolarea socială, interpretarea greșită a relațiilor interumane, dificultăți de relaționare etc”, a explicat psihologul Laura Maria Cojocaru.