De la 1 ianuarie 2017, dacă forţele politice nu vor opera vreo modificare, vor scădea şi accizele la carburanţi şi nivelul TVA. România va urca puternic în clasamentul statelor europene cu cei mai ieftini carburanţi. Asta dacă actualul Guvern nu va pune în practică intenţia de a taxa carburanţii ca să compenseze desfiinţarea timbrului de mediu.
Informaţiile publicate de ECONOMICA.net pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
În momentul actual, preţul mediu al benzinei este, în România, fără taxe (adică fără accize şi TVA) de 2,17 lei pe litru, iar al motorinei de 2,27 lei pe litru, potrivit datelor statistice din Oil Bulletin, serviciul de statistică al Comisiei Europene. După ce se aplică acciza actuală şi cota actuală de TVA de 20%, litrul de benzină ajunge, la pompă, 5,04 lei, iar cel de motorină 5 lei.
De la 1 ianuarie însă, taxele ar trebui să scadă, potrivit actualului Cod Fiscal, modificat anul trecut. Astfel, supraacciza de 7 eurocenţi pe litru ar urma să fie eliminată din acciza totală, iar cota de TVA urmează să scadă cu un punct procentual, de la 20%, la 19%.
Potrivit calculelor ECONOMICA.NET, dacă s-ar aplica noile taxe la actualul preţ al carburanţilor, fără taxe, ar rezulta un preţ al benzinei, la pompă, de 4,55 lei, iar motorina ar urma să coste 4,52 lei pe litru. Ar rezulta, aşadar, o ieftinire de aproximativ 50 de bani pe litru la benzină şi motorină.
Cum ar sta România în clasamentul european al preţurilor la carburanţi.
În momentul de faţă, în actualele condiţii de taxare, curs valutar şi preţ al companiilor petroliere, preţul mediu al benzinei de la pompă este, în România, de 1,12 euro pe litru, iar cel al motorinei de 1,11 euro pe litru.
Cu acest nivel de preţ, România ocupă acum locul opt în rândul statelor din Uniunea Europeană cu cele mai mici preţuri ale benzinei, după Bulgaria, Cipru, Cehia, Polonia şi cele trei state baltice. În ceea ce priveşte motorina, România este pe locul 11 în rândul ţărilor cu cea mai ieftină motorină, după Austria, Bulgaria, Cehia, Polonia, cele trei state baltice, Luxemburg, Slovacia şi Spania.
Ieftinirea de 50 de bani pe litru, care ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2017, înseamnă, în euro, circa 11 eurocenţi pe litru. Aşadar, dacă reducerile de taxe nu vor mai fi amânate, benzina în România ar urma să coste circa 1,01 euro pe litru iar motorina un euro pe litru.
Cu acest nivel al preţurilor, România are fi a doua ţară din UE cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, şi a patra ţară în clasamentul ţărilor cu cea mai ieftină motorină, după Bulgaria, Lituania şi Luxemburg. Evident, dacă celelalte state europene nu vor modifica şi ele regimul de taxare.
O nouă taxă în preţul carburanţilor?
Autorităţile intenţionează să înlocuiască timbrul de mediu cu o taxă pe consumul de combustibil, care să fie de aproximativ 2 lei pe fiecare plin, la care să se adauge o impozitare diferenţiată a maşinilor în funcţie de norma de poluare a motorului, după cum a anunţat joi ministrul Mediului, Cristiana Paşca Palmer.
„Da, timbrul de mediu este ilegal, cum au fost şi toate celelalte dinainte. Aşa a fost declarat de către Curtea Europeană de Justiţie, dar timbrul actual mai are o problemă, şi anume faptul că el nu taxează corect poluarea. Ar trebui să fie un timbru de poluare care să taxeze poluarea pe principiul ‘Poluatorul plăteşte’. Din punctul meu de vedere, şi asta este ceea ce am discutat la nivelul Grupului de lucru, acest timbru de mediu în forma actuală trebuie abrograt, dar trebuie înlocuit cu altceva. Una dintre variantele pe care noi am luat-o în calcul şi pe care Ministerul Mediului a propus-o Grupului de lucru a fost o taxare a consumului de combustibil, şi atunci fiecare este taxat echitabil în funcţie de cât rulează, cât consumă. Vorbim despre un pachet în doi piloni: pe de o parte, taxarea combustibilului folosit cu o sumă mică, undeva la 2 lei pe fiecare plin de combustibil, şi pe de altă parte, o impozitare diferenţiată a autovehiculelor în funcţie de norma de poluare a motorului. Asta este propunerea noastră, dar Parlamentul este suveran şi va decide dacă se ia în considerare această propunere sau nu”, a explicat ministrul Mediului.
Nu se ştie exact la ce tip de combustibil sau la ce „plin” s-a referit Palmer, dar la un calcul grosier, ar reieşi o taxare suplimentară de circa 5 bani pe litrul de carburant.
Informaţiile publicate de ECONOMICA.net pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Sursă: economica.net