BNR recunoaşte în ceasul al 12-lea că băncile i-au „jecmănit” pe români în perioada de boom economic: au practicat comisioane excesive, au stabilit dobânzi aleatorii şi greu de calculat şi i-au supraîndatorat pe clienţi.
Bancherii au utilizat mecanisme de dobândă care nu puteau fi înţelese de clienţi, au practicat comisioane excesive şi au supra-îndatorat debitorii, recunoaşte în fine BNR într-un raport, lucruri acuzate şi de consumatori în ultimii ani.
Angajaţii slabi pregătiţi din sistemul bancar au făcut ca debitorii să fie uneori incomplet informaţi împotriva riscurilor de bază ce vin cu un credit, arată raportul BNR citat de Profit.ro.
Raportul mai remarcă „practicarea de comisioane excesive şi expunerea unor categorii vulnerabile la produse având o volatilitate ridicată a factorilor de risc”.
În privinţa dobânzilor nu poate fi vorba decât despre practicarea unor rate interne, netransparente, a variaţiei acestora, care au dus la creşterea ratelor lunare într-o perioadă în care referinţele din piaţă au scăzut la minime istorice. Astfel, în loc ca dobânzile clienţilor să scadă, cu reducerea EURIBOR, LIBOR, ROBOR, acestea au crescut după voinţa băncilor, care au căutat să-şi sporească veniturile.
Unele bănci au perceput comisioane, sub diferite nume, care ajungeau până la o treime din rata lunară.
Sursă: www.realitatea.net