Banca Naţională a României a publicat un nou proiect de regulament de acordare a împrumuturilor, în completarea prevederilor Directivei 17/2014. Prin noul Regulament de creditare, gradul de îndatorare al viitorilor clienţi ai băncilor va scădea semnificativ, iar perioada de acordare a creditelor se reduce. Băncile trebuie să îşi exprime punctul de vedere până vineri.
În noul calcul al gradului de îndatorare, de care depinde valoarea maximă a creditului care poate fi contractat, intră acum noi cheltuieli, pe care bancherii le vor scădea din veniturile luate în calcul atunci când acordă împrumutul, scrie economica.net
„Categoriile de cheltuieli care se deduc din veniturile eligibile în scopul determinării gradului total de îndatorare, incluzând, fără a se limita, cheltuielile de subzistenţă, cu fundamentarea unui nivel rezonabil al acestora, şi obligaţiile de plată, altele decât cele de natura creditelor, inclusiv taxe, impozite şi asigurări” se arată în noul regulament de creditare. În vechea formă a acestuia, nu apăreau taxele, impozitele şi asigurările.
În plus, modul de calcul al gradului de îndatorare care se aplica până acum creditelor de nevoi personale se va aplica şi celor ipotecare, iar nivelul maxim de îndatorare va fi stabilit inclusiv pe categorii de clientelă. Acum, gradul de îndatorare diferă de la bancă la bancă, în funcţie de felul în care banca centrală a aprobat normele de creditare ale fiecăreia. În piaţă, gradul maxim de îndatorare este cuprins între 40% şi 55%. Reducerea acestuia ar putea face ca băncile să ia în calcul mai puţin de o treime din veniturile nete ale clientului în momentul aprobării creditului.
Principalele modificări faţă de actualul cadru de reglementare constau în:
– aplicarea cerinţelor referitoare la evaluarea bonităţii şi în cazul instituţiilor financiare nebancare înscrise numai în Registrul general şi al celorlalte categorii de creditori prevăzute la art. 1 alin. (2) din regulament;
– stabilirea obligaţiei de elaborare a politicilor de remunerare a personalului creditorilor implicat în evaluarea bonităţii solicitantului de credit de o manieră compatibilă cu o administrare sănătoasă a riscurilor;
– impunerea obligaţiei creditorilor de stabilire, revizuire, documentare şi păstrare a procedurilor şi informaţiilor care stau la baza evaluării capacităţii de rambursare a clienţilor;
– reglementarea unor cerinţe privind modalitatea de stabilire a informaţiilor ce vor fi solicitate clienţilor în scopul evaluării capacităţii de rambursare.